Thursday, December 16, 2010

Resepi Mee Celup...

Pernah dengar Mee Celup???
Selalu dengar mee bandung, mee rebus, mee sup kan...
Tapi kat kelate ni ader satu menu iaitu mee celup..
Rasanya kat kelate jer kot ader...
Tak pun kat restoran yg memang pior jual makanan kelate..
Contoh kat JB ni Restoran Wakaf Singgora..
Kat situ jer ader mee celup...
Tak tau pulak tempat lain kat JB ni..

Malam tadi dinner mee celup..
Jom lah tengok cara2nya macam mana..


Mula2 buat sup macam biasa..
Selalu org buat sup daging atau letak perut lembu..
Tapi disebabkan kami tak makan perut lembu, daging pun tarakkk..
Maka ganti ngan ayam..
Tumis bawang putih + bawang merah + bunga cengkih + bunga lawang + kayu manis..
Pastu masukkan rempah sup..
Dah pecah minyak masukkan ayam then masukkan air..
Masak sampai mendidih..

 Hahh ni lah antara sebab2 kenapa panggil mee celup..
Sebab semua bahan2 dia kena celup dalam sup tu..
Kami tak gemar mee...so tukar pada kuew tiaow..
Masukkan kangkong, tauge, fishball dan kuew tiaw dalam tempat celup tu..


Pastu celup bahan2 tadi dalam sup panas tu...


Agak2 dah separa empuk, masukkan dalam mangkuk..
(kat atas tu dah macam empuk sangat...ekekeke)
Pastu kautlah isi ayam tadi..
Selalunya org rebus ayam tu..pastu siat2 isinya..
Ni kes malas, masukkan ajer ayam kecik2 dalam sup tu...hehe

 Ni aksesorinya pulak...
Bawang goreng, daun bawang, ikan bilis goreng dan limau kasturi..
Kalau guna limau nipis lagi sedapppp

 Cuka + kicap manis + lada potong..
Kasi pedas sikit..


Tapi ayah damia suka cili serbuk ni..
Sebab pedas dia memang betul2 menyengat tau...


Dan nilah hasilnya....
Alhamdulillah..anak2 bertambah makan...
Rasa rangup2 gitu ikan bilis goreng..dimakan pulak dengan kuah sup yg panas2 tu..
Berpeluh!!!!

KALAU NAK LAGI SEDAP, TAMBAH LOBAK MASIN DAN KACANG TUMBUK YER..

p/s: So, cam mana??? Senangkan...amat sesuai lah kalau nak makan dinner ..sebab tak berat sangat..
Akan adakah mentee yg akan ikut resepi ni?????ekekekek



Post a Comment