Thursday, December 16, 2010

Resepi Mee Celup...

Pernah dengar Mee Celup???
Selalu dengar mee bandung, mee rebus, mee sup kan...
Tapi kat kelate ni ader satu menu iaitu mee celup..
Rasanya kat kelate jer kot ader...
Tak pun kat restoran yg memang pior jual makanan kelate..
Contoh kat JB ni Restoran Wakaf Singgora..
Kat situ jer ader mee celup...
Tak tau pulak tempat lain kat JB ni..

Malam tadi dinner mee celup..
Jom lah tengok cara2nya macam mana..


Mula2 buat sup macam biasa..
Selalu org buat sup daging atau letak perut lembu..
Tapi disebabkan kami tak makan perut lembu, daging pun tarakkk..
Maka ganti ngan ayam..
Tumis bawang putih + bawang merah + bunga cengkih + bunga lawang + kayu manis..
Pastu masukkan rempah sup..
Dah pecah minyak masukkan ayam then masukkan air..
Masak sampai mendidih..

 Hahh ni lah antara sebab2 kenapa panggil mee celup..
Sebab semua bahan2 dia kena celup dalam sup tu..
Kami tak gemar mee...so tukar pada kuew tiaow..
Masukkan kangkong, tauge, fishball dan kuew tiaw dalam tempat celup tu..


Pastu celup bahan2 tadi dalam sup panas tu...


Agak2 dah separa empuk, masukkan dalam mangkuk..
(kat atas tu dah macam empuk sangat...ekekeke)
Pastu kautlah isi ayam tadi..
Selalunya org rebus ayam tu..pastu siat2 isinya..
Ni kes malas, masukkan ajer ayam kecik2 dalam sup tu...hehe

 Ni aksesorinya pulak...
Bawang goreng, daun bawang, ikan bilis goreng dan limau kasturi..
Kalau guna limau nipis lagi sedapppp

 Cuka + kicap manis + lada potong..
Kasi pedas sikit..


Tapi ayah damia suka cili serbuk ni..
Sebab pedas dia memang betul2 menyengat tau...


Dan nilah hasilnya....
Alhamdulillah..anak2 bertambah makan...
Rasa rangup2 gitu ikan bilis goreng..dimakan pulak dengan kuah sup yg panas2 tu..
Berpeluh!!!!

KALAU NAK LAGI SEDAP, TAMBAH LOBAK MASIN DAN KACANG TUMBUK YER..

p/s: So, cam mana??? Senangkan...amat sesuai lah kalau nak makan dinner ..sebab tak berat sangat..
Akan adakah mentee yg akan ikut resepi ni?????ekekekek



18 comments:

Cik Jue said...

cik jue suka sanagt mee celok..kalau pi makan ade jual mee celup mesti cik jue beli...nak buat sendiri tak berbaloi cik hubby tak suka sangat...

[-suziey-] said...

ooooo mmg kena cleup2..heheh..simple but nice..letak cili kicap lebih baru kaw

MRS. K said...

belum pernah rasa lagi mee ni.. cam sup jugak eh?

h4ni3 said...

mantap! meleleh tengok =)

Anonymous said...

First time dengar tentang mee celup ni..boleh try nanti

mama rifQy said...

wah simple je buat kan?mmg senang..lagi pedas lagi kowwwwww!!

♥ Anje a.k.a Mama_Balqis ♥ said...

wah tak pernah makan mee celup ni, nampak sedap & menyelerakan leh torai ni TQ Chef Ayu

MrS. F!zA said...

k.ayu fiza mmg suka tau cam gini!! mcm soto je kan.. mmg antu soto gak ni..mmg nmpk sng je tu.. nak try..sbb naman pon mmg suka benda bersup..mau dihiruupnya habis..kekekeke

Mama Zharfan said...

sgt sedap--my fav ni..tp mcm tak reti nak buat yg sedap2 mcm yg ayu buat ni..adess

aNaYaNa said...

owh tidak..my pebret..mabeles molek nampak k.ayu buat..huuu..sib baik dok klate..senang cari..kecur liur dah ni..kih3..

Nana said...

mcm mehun sup la ek?
xpenah makan heeeee

azura samsuddin said...

menrik, menu yg simple.leh lah nak try..tq sis

Gieyana said...

ku mmg suka mee cenggini..kat Penang nie ada satu menu nm celup2..lebeyy kurang cam steamboat gitu..:D

mama rifQy said...

biase makan kat kedai je.xpnh try!

Ummi AmnaAmzar said...

meleleh gak air liur nih! hisshhh

e.l.i.z.@ said...

hmmmm kalu ayu jd tuke masok layar maju kan best hihihi

zura@iwan said...

terrernya ibu damia ni....leleh air liur ai tau..hehe

(One) SiTi* said...

gambar nye memang buat leleh...
walaupun dah makan nasi ni
huuuuuuuuu~