Wednesday, December 8, 2010

Gulai lemak cili api siput sedut....first time masak ni...

Seumur hidup...memang tak pernah lagi masak siput sedut ni..
Makan biasalah..tu pun kat restoran2 jer..

Hari sabtu lepas...masa utk shopping groceries kat Jusco Tebrau..
Terjumpa pulak siput sedut ni dah siap2 packing macam kerang tu.
Kalau sapa kaki JUsco, tentu boleh bayangkan cam mana packing kerang dalam bekas biru tu kan..

Selalu kalau tengok siput sedut kat pasar malam atau pasar2 lain..
Macam tak lalu jer nak beli..sebab nampak sangat kotor ngan lumpur tanah tu..
Tapi yg kat Jusco ni macam dah bersih sikit tau...nak2 pulak tgk kepala siput tu dok melekat2 kat plastik wrapping tu...nampak sangat fresh..
Ibu pun mula lah tergerak hati nak beli...alah murah jer...satu paket tu RM3.88 harganya..

Keesokkannya hari Ahad maka ibu pun memulakan misi masak siput sedut ni..
Ayah damia awal2 lagi dah tak der sebab attended program PHOTOGRAPHER kat JB..
Kalau ader pun, dia memang tak gemar siput sedut ni..

Resepi ni ibu amik kat tenet...macam2 versi ada..
Yg ibu masak ni...ibu combinekan mana2 menu yg rasa macam agak sesuai...


Malam2 sampai rumah tu lepas balik dari Jusco..
Suruh bibik tolong potongkan vontot siput ni..
Senang kita nak sedut2...
Pastu basuh bersih2...ibu rasa mau kat 10 kali bilas siput ni ..
Pastu masukkan garam dan rendam semalaman..
Ni utk elakkan siput tadi hanyir lah..
Memang berkesan pun cara ni..


Ni pulak bahan2 untuk ditumbuk...
Bawang merah, bawang putih, kunyit, cili api pedas kaww kaww...


Yg ni walau macam mana pun mesti ader yer..
Kalau tidak, tak umpphhhh lah gulai lemak cili api siput sedut tu..


Masukkan santan cair dalam periuk..
Pastu masukkan bahan2 yg ditumbuk tadi..
Pastu masukkan serai yg diketuk dan daun kunyit..
Pabila dah didih, masukkan siput sedut tadi...
Pastu masukkan santan pekat pulak..
Dalam 5 minit...tutup api..


Dan ni lah hasilnya...
Alhamdulillah...walaupun first time cuba..tapi hasil memang sedap..
Sedap tekak sendiri jer lah pun...tak tau lah kalau uols makan yg lagi sedap dari ni...hehe
Yg penting TAK HANYIR & TAK BERLENDIR...


Peneman gulai siput aritu...
Capcai sayur campur..
Ader lagi satu menu..
Ikan masin gelama yg diperah limau..
Fuhhh...habis diet ku..


p/s: Korang makan tak siput sedut ni???

p/s: snap2 guna Nokia zaman 3 tahun lepas...hehe...kamera ayah damia bawak lah..
Post a Comment