Wednesday, December 8, 2010

Gulai lemak cili api siput sedut....first time masak ni...

Seumur hidup...memang tak pernah lagi masak siput sedut ni..
Makan biasalah..tu pun kat restoran2 jer..

Hari sabtu lepas...masa utk shopping groceries kat Jusco Tebrau..
Terjumpa pulak siput sedut ni dah siap2 packing macam kerang tu.
Kalau sapa kaki JUsco, tentu boleh bayangkan cam mana packing kerang dalam bekas biru tu kan..

Selalu kalau tengok siput sedut kat pasar malam atau pasar2 lain..
Macam tak lalu jer nak beli..sebab nampak sangat kotor ngan lumpur tanah tu..
Tapi yg kat Jusco ni macam dah bersih sikit tau...nak2 pulak tgk kepala siput tu dok melekat2 kat plastik wrapping tu...nampak sangat fresh..
Ibu pun mula lah tergerak hati nak beli...alah murah jer...satu paket tu RM3.88 harganya..

Keesokkannya hari Ahad maka ibu pun memulakan misi masak siput sedut ni..
Ayah damia awal2 lagi dah tak der sebab attended program PHOTOGRAPHER kat JB..
Kalau ader pun, dia memang tak gemar siput sedut ni..

Resepi ni ibu amik kat tenet...macam2 versi ada..
Yg ibu masak ni...ibu combinekan mana2 menu yg rasa macam agak sesuai...


Malam2 sampai rumah tu lepas balik dari Jusco..
Suruh bibik tolong potongkan vontot siput ni..
Senang kita nak sedut2...
Pastu basuh bersih2...ibu rasa mau kat 10 kali bilas siput ni ..
Pastu masukkan garam dan rendam semalaman..
Ni utk elakkan siput tadi hanyir lah..
Memang berkesan pun cara ni..


Ni pulak bahan2 untuk ditumbuk...
Bawang merah, bawang putih, kunyit, cili api pedas kaww kaww...


Yg ni walau macam mana pun mesti ader yer..
Kalau tidak, tak umpphhhh lah gulai lemak cili api siput sedut tu..


Masukkan santan cair dalam periuk..
Pastu masukkan bahan2 yg ditumbuk tadi..
Pastu masukkan serai yg diketuk dan daun kunyit..
Pabila dah didih, masukkan siput sedut tadi...
Pastu masukkan santan pekat pulak..
Dalam 5 minit...tutup api..


Dan ni lah hasilnya...
Alhamdulillah...walaupun first time cuba..tapi hasil memang sedap..
Sedap tekak sendiri jer lah pun...tak tau lah kalau uols makan yg lagi sedap dari ni...hehe
Yg penting TAK HANYIR & TAK BERLENDIR...


Peneman gulai siput aritu...
Capcai sayur campur..
Ader lagi satu menu..
Ikan masin gelama yg diperah limau..
Fuhhh...habis diet ku..


p/s: Korang makan tak siput sedut ni???

p/s: snap2 guna Nokia zaman 3 tahun lepas...hehe...kamera ayah damia bawak lah..

24 comments:

mama tisya said...

sgt suka siput sedut tp nk masak siput tu kena ketuk tang siput tu leceh skit,kalo tk ketuk kn tkleh sedut plak

diya said...

sedap nye...
feberet kitorg ni..
skali masak sampai 3 beg..
satu beg mmg xcukup n xberbaloi penat 'kerja'kan siput tu.
kkadang xmakan dgn nasi pun.. ratah mcm tu pun sedap...
hehhehehe
(tgk kak ayu masak....terus rasa nk makan lak..kena pi cari kat pasar lambak ni)

Anonymous said...

Saya pun suka siput sedut..favourite tu..lama dah tak makan siput sedut huhu tiba2 rasa nak cari siput lak buat lauk tgh nanti

Gieyana said...

Ayu..taruk siput sedut tue ngan Nenas sedap gk tue...sy pon suka!heheh

Farra Dhelina said...

hehe dah agak dah..takde cmra gajah..hehehe... suka gak siput!!! layannn je makan...ratah gitu je, takyah mkn dgn nasi hehe

Liza said...

Terliur nengok resipi2 orang.. Suka siput sedut tp tak reti masak. huhu

LyNn HaMzAh said...

favorite lynn sekeluarga...memang arr best tapi leceh sket nak masak...

miera said...

sedap nyer..miera pun suka mkn siput sedut nie..tp kt area sini susah nak cari..tp klu balik kg.my mil selalu buat..

Nana said...

mgm peberet
tp klw g makan kt luor segan skit nk makan
pasal bunyi2 dia kang org tengok hahaha
klw kt umah makan saje2 xde makan ngan nasi suka ratah gitu2 je
tp xleh tgk rupa dia..nanti geli nak telan kekekeke

zedmagel said...

Salam Ibudamiya,

Siput sedut awak tu dibasuh bersih sangat,jadi dia pun manis ada kurang sikit. jika dibasuh lebih kurang saja lagi sedap dan lebih enak dimakan.

firahadifa said...

i mmg suke siput sedut nie.. dulu ade bibik ibu selalu la wat .. sebab suh dia potong vontot siput nie..

tapi phy x suka arr.. dia geli..

h4ni3 said...

ketuk montot dia pakai hammer ker? kekeke

zAnNa@mAMaBaTriCE said...

feveret sumer org kat rumah
esp si Batrice
salah satu cara nak hilangkan hanyir siput tu
time basuh....kelapa parut lepas kita ambil santannya...then, kelapa tu gaul2 sekali ngan siput tu.....biarkan dlm 10 - 20 minit gitew...then cuci.....

~~@lyci@~~ said...

alahai, sedapnya.. terliur.. kalau nk kuah pekat campur dgn ubi kayu or ubi keledek.. mmg umphhh..

Anonymous said...

sedapnyer..my fav siput msk cenggini

Adyshariz said...

jgn ko tanya ayu, kalau di jemput, skrg gak aku singgah umah hang..hehe

makanan ni antara feveret la, tapi time nk cuci siput tu yg aku malas giler, last2 makan kat kedai jer, nk masak jauh sekali

[-suziey-] said...

perghhhhh sedap tu pekena ngn nasi putih panas..

~anna ~ said...

sedapnyerrr!!!!!!
tp ayu nih mmg pandai masak pong....

azura samsuddin said...

zura mmg minat sgt2 ngan siput sedut ni... tatau masak jer.. nati leh try gak hahaha

mama rifQy said...

bestnyeee..na mmg suke masak lemak cili api!wallaa..mmg best!!

♥ Anje a.k.a Mama_Balqis ♥ said...

suka siput sedut tu, tapi tak pandai nak sedut wah lazatnya sampai terbau kat sini, leh jadik chef ni ajar blogger masak2

Sitisifir10 said...

Teringat mak sedara saya rendam siput ni tak bubuh penutup alih2 penuh satu dapur siput ni merayap :P

Mama Zharfan said...

me suka mkn tp tak tau nmsk siput ni

(One) SiTi* said...

dah lama x makan siput sedut, rasanya pun dah lupa