Monday, December 27, 2010

Lambat pulak bagi jawapan pasal pokok tadi..

Oh lambat pulak nak bagi jawapan ni pokok apa utk soalan pagi tadi.....
Baru balik ni...jam 11:30 malam tadi..
Serius..hari ni kami sekeluarga sangat gumbira dan merasakan saat2 hari ni sangat berkualiti...
Kalau boleh hari2 nak hari ahad utk kami sama2 enjoy macam hari ni..
Details later lah yer...

Nmapaknya ader pun yg teka dengan betul pokok apa ni..
Sorang jer teka ngan betul pun..
Namanya cikanna
Yg lain2 dapat teka yg bunga merah tu jer betul..
Tapi tak der hadiah yer..sebab saja suka2..
Next time ibu buat teka2 yg dapat hadiah..

Ok lah jom kita tgk apa jawapannya..


Ni namanya daun TURI..
Tapi sangat pelik sebab ia curly2..


Selalunya daun tu lurus cam ni..
Maid ibu yg dulu kata, daun ni sangat membantu utk menambahkan susu badan..
Ibu pernah minum air rebusan daun turi ni..
Tapi alahai...tak leh masuk tekak lah..bukan pahit, tapi semacam rasanya..


Selalunya org masak lemak kuning atau lemak putih..
Ibu tau ni pun sebab google pasal daun turi..
Tak pernah makan lagi ni, harus kena try cam mana rasa Turi masak lemak ni...


Yg ni pulak bunga Roselle..
Ramai yang teka dengan betul


Pokok roselle yg tumbuh subur di depan rumah ibu..
Jiran yg tanam ni...
Memang rajin menanam dia..
Pokok Turi tu pun dia yg tanam...
Kalau nak harapkan ibu tanam??
Tak der maknanya...malasssss..haha

p/s: Huhuhu..autopublish utk pagi esok tak larat nak buat ni...mata dah ngantuk...tapi aleesya + ayyunie lak baru bangun dari tido..sebab masa tgk Guliver's Travel tadi, diaorg tido separuh cerita....dalam keta pun tido gak...sampai2 rumah semua bangun...huhu

6 comments:

Mama Zharfan said...

tak pernah dgr nama daun turi tu..
tp mcm pernah nampak daun tu (versi yg tak pintal2 tu)..rasanya kat kelate nama lain kot daun tu..

mummy_ayu said...

umah MIL & ibu ayu ada tanam pokok roselle tu..sgt senang hidup & banyak buah..sedap buat jus...

Yan said...

xpnah tgk life lg roselle ni... tp ske minum jusnye sedap..

jemput undi anak saya ye klu sudi
http://www.mayaqarmyla.net/2010/12/jom-vote-adik-dhuwa-haziq.html
tq

Ummi Eisya said...

sedapnya masak labu tu..dah lama giler tak makan..tolong masakan leh tak???hahahaaa..

baru lepas buat air roselle tu..

Nana said...

pokok turi tu biasa daun dia orang2 india suka masak ltk dalam kari kan?

bunga rosele tu kita tanam dulu xyah nk jaga2 mmg senang idop.tp xidop lama la..nanti dah abes berbuah dia mati sendiri
dlu2 masa ada tanam kita rajin la masak wat air..tang nk kopek buah dia tak tahan sebab ada mcm duri2 halus kt biji dia tu

MrS. F!zA said...

hehehe oh daun tu ke..cane leh jd curly lak ek..

wah ada org tanam roselle kt rumah ye..bunga2 dia mmg cantik