Monday, January 10, 2011

Nak sangat anak-anak sekolah cina!!!

Dulu nenek aleesya selalu berpesan..
"Kalau ayu ader anak2 esok, bagi diaorg sekolah cina"

Pastu Diri sendiri pun selalu tekad..
"Esok2 kalau aku ader anak, nak masukkan dia sekolah cina"

Pastu ayah damia pun selalu cakap..
" Kalau aleesya dah masuk sekolah nanti, bagi dia sekolah cina lah"..

Kenapa kami berfikir sedemikian..
Mungkin sebab keluarga ayah damia ader keturunan cina ataupun pengalaman diri sendiri yang bersekolah cina dari darjah 1 sampai form 1...

Apa2 pun alhamdulillah..
Tercapai jugak impian kami tu walaupun sekarang ni cuma peringkat awal..


Ni time table tadika aleesya..
Hari2 ader Chienese Class kecuali hari Isnin..


Ni pulak buku2 yang Alesya dapat masa Registration haritu..
Walaupun subjek matematik, tapi tulisan cina tu tetap ader..


Yg ni chinese writting book..
Untuk memahirkan penulisan asas dalam bahasa cina..
Bila dah mahir yg ni, pelajar akan guna berus cina tu tulis guna dakwat..


Yg ni pulak buku bahasa cina...
Untuk permulaan Aleesya kena belajar nombor dulu..
Btw aleesya memang dah mahir no 1-10 dalam bahasa cina sebelum masuk tadika lagi..
So, sekarang kena lebih ajar dia recognise tulisan cina tu lah..


Kalau tulis2 ikut garis cam ni..alhamdulillah..aleesya memang expert lah jugak..
Lagipun bahasa cina punya tulisan memang banyak garis2 pun...


Ni buku Moral Educaton dia..
Disebabkan umur 4 tahun tak der jawi lagi..
Maka aleesya amik moral education dulu..
Alah...budak2 sekolah rendah sekarang pun belajar "nilai2 murni" kan dalam BM diaorg..
Ni pendek kata lebih kurang sama silibus "nilai2 murni" lah..

p/s: So pada pendapat korang bagus atau tak hantar anak sekolah cina ni?? Jangan tanya ibu sebab bagi ibu memanglah bagus...pasal makanan?? Tak pe kita yg didik anak2 kita...ibu dulu masa sekolah cina 6 tahun tak gi kantin makan makanan diorg...cuma beli jajan dengan air kotak jer...hari2 bawa bekal tau..

Post a Comment