Sunday, January 9, 2011

Ketam Nipah masak sambal bersalut telur

Alhamdulillah..
Dah selamat masuk perut pun Ketam Nipah ni..
Baru kejap tadi dinner makan 
"Ketam Nipah masak sambal bersalut telur"

Sedap ke???Of coz lah sedap...Tak hanyir langsung tau..
Kang kalau puji2 lebih diri sendiri, org kata perasan pulak...
So, kalau nak tau sedap ke tak, better cuba sendiri dulu lah yer..


Ni resepi ketam nipah ni..

1. Mula2 tumis bawang putih, bawah merah, halia dan asam keping...
2. Dah agak2 garing, masukkan cili boh tu dan serai.....pastu goreng sampai garing lagi..
3. Masukkan aji, garam dan sedikit gula..
4. Masukkan ketam nipah tadi dan sedikit air..tutup kuali lebih kurang 5-10 minit...ikut size ketam tu..
5. Lepas agak2 ketam dah masak....pukul telur dalam mangkuk dan siramkan ketam2 tadi dengan telur..tutup ketam tu..
6. Tutup api, tapi jangan angkat lagi penutup sehingga beberapa minit..
7. Dan akhirnya siap!!! Walla!!!!!!!!!!


Disebabkan tak der pengepit...guna tukul pn boleh lah...hehe


Peneman Ketam masak sambal tadi..
Ayam BBQ...fuhhh lazatttttttttttttttt

p/s: Korang dinner apa malam tadi??

Post a Comment