Friday, June 18, 2010

"ETOK"

Uols pernah tgk tak benda ni???
Ni lah namanya etok..
Rasa2nya kat pantai timur especially Kelantan banyak benda ni..



Semalam masa jalan2 kat tepi market..
Ternampak ader org jual etok ni..
Actually susah gak nak cari etok musim2 ni...
Tu yg sekali ternampak terus beli etok ni..


Ni ler rupa etoknya..
Rasa2nya etok ni tak dimasak kot...
Dia rendam ngan serai, bawang putih ngan garam...(rasanya kot..ekekekek)
Pastu jemur atau salai..


Ni ler kuantiti utk RM1


Isi dia lembik2 + masin2 + lemak2 sikit...
Boleh jer ngan tekak ibu ni...
Memang sesuai dimakan sambil2 santai cam masa membaca, tgk TV dan lain2..
Memang ralit ah..

So..uols pernah makan tak etok ni???
Kat tempat uols ader ke etok ni??

p/s: Huhuhu....minta ampun bebanyak.....ibu dah ter"reject" 5 komen dalam entry 
" ada apa di KB MALL"
Yg ibu ingat komen suvanila (tima kasih coz dah seminggu baca blog ni dari A-Z...Nanti tinggalkan link yer nak jejak)
komen emy/mamasury, anje/mamaaqish, n@m@n, dan...alamak lupa pulak sorang lagi..

p/s: Pagi ni bertolak balik ke JB...tapi transit Bukit Gambang dulu...

16 comments:

firahadifa said...

serious tak tau bende nie , cam kerang la pulak.. tapi sal bersih dari kotoran ye isi dia ??... hrmmm teringin nk cube..

MrS. F!zA@Mama Darwisy said...

tak pnh dgr etok..hehehe..1st time tgk ni.. cam kerang pon ada

pssttt cane leh ter'reject' komen ni.. hehehe

Anje a.k.a Mama_Balqis said...

tak pernah makan pun...sedap eh...ada macam lala & kepah tak??

Nana said...

dulu2 masa kecik2 arwah nenek selalu masak lemak etok leceh gile nk makan dah la kulit dia keras kan isi cenonet je tp sedap hehe

ita cutevirus said...

kalo tgk kulit cam tak penah makan... tp, isinyer cam same je cam remis.... etok tu jadi snek ye kat kb??? kalo remis jadi lauk... best...

IMAN'S UMI said...

Bestnya etok, peberet tu, dlu ms skool, ada makcik2 jual tepi skool, tiap2 ari la beli.

miera said...

emmm..nmpak cam sedap jer..miera tak penah rasa lg etok nie..miera tgok cam siput lala ja..rasa dier macam siput lala ker?

ibu_Arifa said...

tak pernah mkn...mcm sedap jer tgk etok ni. saya mmg suka mkn benda2 bercengkerang gini..sejak preggy dalila dulu2 (low hb- buku merah prgnt ku ada 2-3 pen merah..tak cantik!)

E.L.I.Z.A said...

eli meme x behi la mkn goni huhuhu kerang ko, lala ko, eiii meme xleh ekekkeke

Ummi Eisya said...

mcm bestnye tgk etok2 tu..sempat lagi singgah tu main air jap..hihii

p/s-tahniah aleesya menang contest coklat tu..

sweetfiza said...

tak pernah tgk & dengar plak pasal etok ni ....
hhmmm...x yah masak ke ???

[-suziey-] said...

erkk first time dgr la..mcm kepah or kerang jek..mcm lala pn ade..

Nia said...

waa,..macam kerang pun ada jgk. mcm kepah pun ye jgk..hehe


dulu masa nak pegi KB, tepi jalan banyak gerai jual ni. menyesal pulak tak beli masa tu.

maya amir said...

x penah dgr etok..ade nama glamer lain tak? hehehe.. mcm sedap jek..

alyyani said...

tgk tajuk entry ingat aleesya panggil atuk dia etok. rupenye makanan. hehe.. tak penah rasa. tp kalau rasa macam lala, mesti alya suka :)

aNNa Rash said...

ayu.............
sedak pulok tgk etok nih.. blk kelate aritu tok jupo pong... lama giler tok make...tp kalu blk kelate benda 1st cari adalah tupak sutong.. sedih weeiiii tok jupo... kat tanah merah n pasir putih tak dop.. kena gi koto baru baru ado... sedih giler.. tp teringat hok ayu sebut mee celup tu terus gi makan.. nasib baik abah ana tau kat mana hok sedap...