Thursday, August 26, 2010

Hukum Sanggul - Haram atau tidak sebenarnya ni???


Confius lah...
Pernah terbaca dalam blog kawan2 pasal entry bersanggul tinggi2 ni haram...
Contohnya baru sebentar tadi baca kat sini..


Source: sini

Pastu masa blogwalking tadi...terjumpa lak artikel yg mengatakan TIDAK HARAM...as long as kita tutup aurat...ni antara yg diberi dalam ruangan soal jawab agama

"Tidak ada salahnya bagi wanita hendak bersanggul tinggi atau rendah. Bagaimanapun, harus hukumnya bagi wanita berambut panjang untuk bersanggul. Saya tidak melihat bersanggul tinggi menampakkan seorang wanita berlebihan dalam penampilannya.

Yang penting ialah auratnya ditutup kerana Allah mewajibkan wanita menutup aurat untuk menjaga kecantikan mereka. 



Dalam menutup aurat, syarat yang mesti dipenuhi ialah pakaian tidak terlalu ketat kerana boleh menimbulkan fitnah dan persepsi negatif."


Sumber: sini

Yang mana satu betul ni yer....btw ibu tidak ler beli sanggul semata2 nak sanggul...sebab rambut ibu yg panjang mengurai ni memang dah cukup utk buat sanggul...tapi tak pandai pun sanggul betul2...hehehe...



Lagi satu...cun ke sanggul tinggi2 ni??? Pernah terjumpa seorg pompuan bersanggul tinggi giler....lagi tinggi dari kepalanya sendiri....masa tu dk terbayang ni rambut betul atau sanggul beli ni....bayangkan kalau sanggul betul??? berapa panjang lah dia simpan rambut tu kan...




Kalau ader sapa2 yg tau tu, tolong bagi pendapat yer...


p/s: Tidak bertanya sesat jalan!!!


Post a Comment