Wednesday, May 26, 2010

Resepi puding gula hangus


Ader antara rakan2 yg minta resepi puding gula hangus ni..
Demi utk tidak menghampakan korang...
Korang layan jer lah resipi yg tak seberapa ni...

10 biji telur ayam 
1 tin susu ideal
3 sudu gula (utk buat karamel)
5 sudu gula
sedikit esen vanilla
secubit garam


1. Mula2 panaskan gula dalam loyang....agak2 dah kekuningan sikit2 tu, tutup ler api...jangan ngada2 nak tambah air lak..kang cair gula tu...
2. Pas tu korang blend ler telur, susu, esen vanilla, gula, dan garam tu....blend kejap jer..jangan sampai berbuih2 pulak...kang kembang semangkuk puding korang tu...
3. Dalam masa yg sama, korang kukuslah periuk kukus tu...pastikan air betul2 mendidih
4. Dalam loyang gula hangus tu, orang tuangkanlah segala intipati dalam blender tu...jangan bimbang nak tuang  laju2 pun..masa ni gula tu dah mengeras dalam loyang punya lah..
5. Pastu kukus...agak-agak 30 minit, amik lidi cucuk ler kat puding tu..kalau tak melekat telur kat lidi, maksudnya masaklah tu..
6. Ader gak org yg blend roti ngan tepung kastard sikit...katanya nak bagi lebih kenyal dan tak selembut salju.....cewahhh.....ayattt.....tapi ibu lebih suka guna telur ngan susu 100%....baru tekturnya lembut macam kat atas tu....
7. Nak lagi sedap, masuk dalam fridge kejap..bagi gula hangus tu meresap masuk dalam pudin tu...kalau makan time layan TV atau movie...fuhh..tak sedar habis seloyang weiii...

Nyummm nyummmm selamat mencuba...
Kalau tak jadi tanggung sendiri yer..



Post a Comment