Tuesday, May 4, 2010

NUFFNANG vs ADVERTLETS - adakah saya bersalah???


Ni kisah 2 minggu lepas...

Minggu lepas kan...saya ader lah terbaca satu blog ni...blog fofular gak lah..
Dia citer lah yg blog dia ni ader 3 iklan...
1. Nuffnang
2. Advertlets
3. Innity...

Pastu tiba2 dalam around 2-3 jam kemudian....saya ternampak ader iklan ADVERTLETS muncul dalam blog chomeyy saya ni.....sgt2 terkejut...coz cam mana leh ader iklan tu...selepas ditilik dan dikaji...keje sapa lagikan kalau bukan keje "my blog moderator"

"My blog moderator" tu siap register bagai lagi kat ADEVRTLETS tu....tapi betul lah...duit earning lebih cepat dapat coz dia bukan based pada klik2....tapi based pada berapa ramai yg view blog kita hari tu..kalau tak silap sekali view RM 0.01 kot....yg bestnya lagi, ADVERTLETS tak pernah zzzzzz....selalu berjaga... bila check akaun, tgk memang betullah duit earning lebih cepat dan sentiasa ader peningkatan setiap waktu...mestilah seronokkan...

3 hari kemudian...masa nak check akaun NUFFNANG lak...tgk2 jadi cam ni...


Perasan tak membership status tu??? 
Saya bukan lagi tergolong dalam GLITTERI....
tapi ORDINARY (NON - EXCLUSIVE)
then disebabkan saya nak tahu lebih detail, saya try lah klik read more...



Then keluar cam ni...
Pas tu ader lah info kat tepi jadual ni mention yg kalau mana2 iklan ader kongsi sama ngan iklan NUFFNANG ni...automatik dia akan convert kita ke ORDINARY (NON - EXCLUSIVE) status...
Maksudnya kita tak akan dapat priority lah drp NUFFNANG ni..
Owhhhh like that yer...serius tak tahu pun...


Bukan setakat status jer tau dah bertukar...
Amaunt buffered earning tu pun dah tukar jadi separuh...
Elok2 yg iklan digi tu ader RM4++, tgk2 dah tinggal separuh...huhuhu..sedih tul..


Pas tu kan...tanpa minta permision"my blog moderator"...saya terus delete ADVERTLETS tu...
Dengan harapan boleh lah akaun NUFFNANG kembali seperti biasa...
Lepas 2 hari delete....yer memang betul akaun NUFFNANG kembali seperti biasa...
Status saya dah bertukar ke GLITTERI semula..
Cuma tak pasti adakah samada RM6.69 macam tertera kat atas tu ader lah accumulated earning yg baru atau pun dia still kira RM4++ yg dulu...

So gerun jugak lah kan kalau blog kita ni bekongsi iklan lain ngan NUFFNANG...
Betul lah kata pemilik blog fofular tu...NUFFNAng ni perlukan kesabaran dalam bab2 earning ni...
Tak macam ADVERTLETS....setiap masa amaunt akan berubah....

So terpulanglah pada diri sendiri membuat pilihan..
SAYA???? mungkin setia ngan NUFFNANG jer kot...
Coz saya pk..kalau ader rezeki tak kemana....


Jadi adakah saya telah membuat salah dgn NUFFNANG?
dan 
Pernahkan benda yg sama berlaku pada anda???


p/s: Alahai...skema tu..ber"saya-saya" lah pulak..

p/s: Alhamdulillah....setiap minggu ader jer pertambahan drp NUFFNANG....cuma kalau nak cash out tu mungkin tunggu amaunt yg lebih besar sikit kot...ekekek..

p/s: Malunya tunjuk metered & bufferd earning tu...setakat ciput benor...org lain siap dapat puluh-puluhan ringgit lagi...tak pe lah...saya bukan blogger aktif yg sehari 5-6 entry pun...

p/s: BUKAN REZEKI SAYA KOT....YG PASAL GI GATSBY EVENTS TU, SAYA TAK DAPAT PUN RM50.....
tak pe lah...yg penting seronok jumpa kawan2 dan dapat pakai lingerie merah bersama 
"My Blog Moderator"
muahahahhahahaa...

12 comments:

mama tisya said...

ayu tktau ek kalo ada iklan lain selain dr nuffnnagmmg status tu akn bertukar tp kalo ada iklan google adsense ok ..tp kalo innity or adverlet sure status glitteri tu akn bertukar...

zAnNa@mAMaBaTriCE said...

oo...ayu tak tahu yerk..
mmg ler kalau kita letak iklan lain selain nuffnang kat blog...kita punya status tu tak jadi Gliterry...he he he he..takpe...belajar kan..kalau takmana nak tahu kan..

naper ayu tak dpt RM50 utk event Gatsby tu yerk.....ayu kan dpt jemputan

Suziey Ahmad said...

aah kalu ade iklan2 tu mmg dia akn auto bertukar..unless google adsense mcm mama tisya ckp tu..xpela..ade rezeki xkemana..yakin dgn rezeki:) yg penting kita blogging dpt release tension..n kenal org:)

Mrs. Simplicity said...

best nye husband yg jd blog moderator. husband alya support gak. support tolong tgk je. heheh..

cakap pasal duit nuffnang ni, kita ni sgt la buta nuffnang. tp tetibe je dpt duit 97 ringgit. pelik tapi benar. :)

ita cutevirus said...

oooo... gite ke??? laa... ita langsung tak tau pon.. thanks la ayu sebab kasi info...

p/s: ita tak penah pon bukak web nuffnang & check income ita.. huhuuhuh...

malinasiam said...

kalo rezeki xkemana kan

Siti said...

siti dulu pernah gak wat gini..haha..ltk adverles tu..jd cam kes ni gak..lepas tu terus setia ngan nuffnang jerk. haha

maszmadi said...

hm, masz tau ckit2 jerk, bru nak bjinak2 dlm dunia nuffnag nie... insyallah ader rezeki x kemane kan..

Anonymous said...

kita penah baca pasal keburukan klw kita reg ngan iklan yang lain tu pasal kita stay ngan nuff tp pelik nuff kita xpenah gerak2 heheheh

Gieyana said...

camtu lak erk..aku pon x penah amik tau...jarang lak tue masuk nuff check baki..rasanya ciput ja kot..kahhhh

CIKGU NAMAN said...

yup..

advertlets dgn innit lagi masyuk, tapi takde events best cam nuffnang

memang takleh curang dgn nuffnang, automatik detected..hoho

hari tu blog bisness kitorg buat private jap, lupa sebenarnya tak boleh..terus kena tarik status gelhati tu

pas buat open balik, esok gelihati dan kembali..huhu

♥ Anje a.k.a Mama_Balqis ♥ said...

TOL TU AYU...SATU BLOG TAK LEH ada banyak iklan...kalo ada banyak secara auto nyer kiter punyer status akan di turunkan pangkat...tak pe belajar dari kesilapan...so after this tak de la silap lagik k...cayok2 teruskan ber NUFFNANG sebba memang berbaloi2