Thursday, November 18, 2010

Mari Menari di Dapur

Assalamualaikum...
Rindu aleesya + ayyunie tak??
Kalau ibu + ayahnya takkan ader org rindukan..
Btw 2 hari blog tak berupdated..
Itu tandanya blog pun bercuti gak...hehe
Kasi chance lah blog rehat..
(Padahal, tuan blog yg bercuti...hehe..malas lak bawak balik laptop rumah...ayah damia kata kalau bawak balik laptop, ibu beraya depan blog ngan FB je....hehe)

Ok lah ni nak citer pasal kisah mari menari di dapur pada malam raya..
Menu utk pagi raya ialah NASI DAGANG..
So, memang malam raya dah kena masak siap2 semua kan..
Barulah tak terkejar nak gi solat raya...hehe


Seperti biasa...Nasi dagang bukan sekali kukus jer...kalau nak lebih lemak kenalah kukus 4-5 kali..barulah terangkat nasi dagang tu...


 Apa yg kita kena gaulkan dalam nasi tu yer setiap kali kukus??
Senang jer...hirisan bawang merah, halia dan sedikit bawang putih...pastu jangan lupa halba...tu yg membuatkan nasi dagang bau wangi...opsss lupa lak...santan, garam + gula jangan lupa jugak yer..


Setiap 30 minit, angkat dan gaulkan ngan santan + aksesori tadi...baru lah lemak berkrim...
Tahun ni ibu memang guna beras nasi dagang asli yg dibeli kat kelantan....beli siap2 masa Raya Aidilfitri aritu..Selalunya kat JB ni memang tak der beras nasi dagang...tapi kalau tak der pun tak pe...uols campur jer, beras pulut, beras merah ngan bera wangi siam cap AAA tu...pun menjadi gak nasi dagang tu...memang selalu buat cam tu pun...

Pastu kukus lah sampai beras tu kembang dan bau wangi giler2....memang makan cam tu pun dah lemak berkrim..





Kalau ader nasi dagang, jangan lupa lauk gula ikan tongkol yer..
Tu tengah mendidih atas dapur...oh yer, ibu campurkan nanas bagi masam2 sikit...baru best..ader ke yg nak minta resepi ni??? 


Pastu kena ader acar mentah kan...barulah lagi terangkat..makan nasi rasa rangup2 gitu..



Niat dihati nak buat udang sambal...tapi hampehhh..disebabkan kami lambat beli lauk, maka udang yg ader pun tak segar mana...maka tukar buat ayam masak merah lah...


p/s: UOLS PULAK MENARI MASAK APA KAT DAPUR PADA MALAM RAYA??

Post a Comment