Thursday, February 3, 2011

Apa beza kuih tepung pelita dengan kuih tako

 

Fuhhh...kuih kegemaran tu..
Tepung pelita, memang serius sangat sedap..
Tepung pelita yang biasa ibu makan ialah bawah ader air gula, pastu ader lapisan tepung hijau, dan atas sekali ialah santan pekat..
Memang menjilat bibir lah kalau makan..
Pastu kalau makan pulak mana boleh sebiji dua, mesti nak makan lebih dari tiga..
Selalu jumpa kat kelantan lah...hehe
-
-
-
-
-
-
-

Pastu bila dah start duduk Johor
-
-
-
-
-
-
-


Jumpa kuih macam ni..
Mula2 mati2 ingatkan kuih tepung pelita tau...
Pastu bila dah makan...aikkk apesal pejal semacam jer??
Siap ada sengkuang cina lagi dalam tu..
Air gula pun tak da...
Rupa2nya ialah KUIH TAKO..
-
-
-
-
-
-
-
-

Dah sekarang kuih tako pun dah moden..
Tak yah letak dalam daun pandan lagi dah..
Letak dalam bekas pun boleh..hehe
Nampak tak sengkuang cina tu??
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-

Dan buat pertama kalinya, ibu tgk kuih tepung pelita pun dah moden sekarang..
Semuanya dalam bekas jugak..
First time tgk masa adik ipar ibu kawen masa bulan 9 aritu..
MIL ibu yg order sebanyak 1000 bekas...
Fuhhh..memang moden dan praktikal lah..
Dan yang penting sangat senang nak buatkan..
Kalau buat dalam daun pisang tu, agak2 3 hari 3 malam pun tak siap kot...hehe
Rasa?? Hurmmmm..of coz sedap lagilah yg tradisional..
Sebab bau daun pisang tu yang sedap kan..


p/s: Korang suka makan kuih tepung pelita atau kuih tako??





 Nak tambah duit selain Nuffnang??? Klik2 banner bawah!!
Post a Comment