Friday, July 19, 2013

Umrah 2013 || Pengalaman dan ziarah di Kota Madinah

Salam Jumaat semua..
Dah lama sebenarnya jemari saya ni ingin membuat travelog ziarah dan umrah saya di Madinah dan Mekah. Bayangkanlah, sejak balik dari SANA febuari lalu, hati tetap rindu dan mata setiap kali sujud di sejadah, mesti terbayang Kaabah yang tersergam indah di Mekah. Perasaan bercampur baur tatkala mendengar Laungan Azan Subuh sebaik sahaja kami tiba di Madinah pada hari pertama. 

Namun apakan daya, sebaik sahaja pulang dari SANA, keadaan kerja bertambah sibuk dengan mengajar di kolej Komuniti, kemudian pula business CocoDamia (petunjuk dariNYA di SANA mungkin) bermula, dan yang pasti untuk menaip setiap langkah huruf di dalam entry ni juga memerlukan masa yang betul-betul terluang dan juga bait-bait kata yang Indah.

Lalu saya tangguhkan dan bercakap sorang diri "Insyallah, Bulan Ramadan nanti, nak tak nak aku tetap kena tulis entry ni walaupun sikit". Takut makin lama nanti makin berkubur pula niat nak kongsi bersama saat-saat indah dan ibadat di SANA nanti. Jom kita mulakan dengan ziarah di Madinah.

Semasa di Madinah, memang saya langsung tak mengeluarkan DSLR saya. Ya lah, sebab di Masjid Nabawi ni sangat strict, nak bawa kamera handphone pun tak boleh, diperiksa oleh pengawal wanita di masjid, inikan pula nak bawa DSLR yang besar gedabak itu. Namun demi untuk merakamkan sedikit memori di dalam Masjid Nabawi ini, saya letakkan handphone saya paling bawah sekali dalam beg sandang yang berisi pelbagai barang keperluan dan juga telekung solat. Alhamdulillah, saya lepas. Tetapi yang tak lepas pen digital Al-Quran saya, pengawal wanita tu siap tanya saya lagi apa ni (boleh agak walaupun dia cakap dalam bahasa arab), dan saya pun jawab "read quran, quran"...hihi terus lepas..

Dan nak dijadikan cerita mungkin rezeki saya juga, gambar2 Madinah saya semuanya saya snap dengan Iphone saya masa tu. Seawal bulan Mac lagi saya dah simpan dalam draft kat blogger. Kengkonon ada masa nanti, just taip dan publish sahaja. Namun pada bulan Mei haritu, Iphone saya kan hilang..sedih yang teramat sebab banyak gambar2 memori saya di Madinah dan Mekah diabadikan dalam Iphone tu. Tapi Alhamdulillah, seperti tahu yang Iphone saya tu akan hilang, awal2 lagi saya dah simpan gambar yang cukup bermakna ni dalam Draft.


Indahnya perkarangan di Masjid Nabawi dengan payung-payung yang cantik sekali.
Sebagaimana saya tgk di TV-TV atau dalam gambar orang, akhirnya saya dapat juga jejak kaki secara langsung disini.


Berehat sambil menikmati dan menghayati persekitaran Masjid Nabawi.


Sebelum solat sempat merakamkan kenangan di hadapan Masjid Nabawi


Manusia berpusu-pusu keluar dari masjid selepas selesai solat.
Keluar sahaja, kelihatan para lelaki ramai2 menunggu mahram masing2..ada pelbagai cara mereka memanggil mahram mereka, ada yang melambai-lambai, menjerit-jerit memanggil nama, memanjat palang dan lain-lain. Lucu pun ada. 


Pandangan waktu Magrib..
Manusia berpusu-pusu menuju ke masjid untuk menunaikan tuntutan wajib..
Tersergam Indah di hadapan jemaah semua..


Pemandangan selepas waktu Isyak


Betapa bersyukurnya kami kerana dapat sujudkan kepala kami di Masjid Nabawi ini.


Masing2 khusyuk iktikaf, mengaji al-quran atau pun berzikir pabila dalam ni..
Tiada yang duduk sahaja dalam Masjid Nabawi ini..


Saya selepas waktu Isyak..


Kenangan abadi yang tidak mungkin dapat dilupakan


Alhamdulillah, walaupun manusia berpusu-pusu, tapi Allah tetap izinkan kami suami isteri senang nak jumpa di tempat yang dijanji. Mata melilau-lilau mencari sekejap, terus kami sama-sama terpandang antara satu sama lain. 


Pemandangan waktu siang di Masjid Nabawi.
Masa ni baru lepas solat Zohor.


Jalan-jalan sekitar Madinah..


Skip makan tengahari kat hotel sebab nak rasa makan ayam bakar kat Madinah..
Beratur panjang oooooooo...



Kat sini tak ada tempat makan proper, so cari mana2 bangku yang berdekatan untuk makan..
Set nasi dan ayam bakar serta roti dan kebab tu kalau tak silap (ingat-ingat lupa) SR35


Banyak peniaga yang berniaga di lorong-lorong nak ke Masjid Nabawi atau kawasan sekitar Madinah.
Sempat saya beli hampir 12 helai jubah disini untuk saudara serta keluarga.
Kebetulan dapat harga yang reasonable dengan kualiti kain, bukan kain licin yang biasa tu..


Ke Pasar Kurma..
Jalan kaki jer dari hotel..Mutawif tak bawa, ikut pakcik yang dah beberapa kali buat umrah dan haji...
Penat sedikit tapi puas hati sebab betul2 dapat menghayati suasana madinah.


Kat sinilah saya borong kismis, kurma Ajwa dan juga aneka coklat serta kekacang..
Harga orang kata lebih murah di sini berbanding di Ladang Kurma..
Apa2 pun syukur kerana ALLAH mengizinkan saya sampai ke sini bersama suami saya. 
Tanpa IzinNYA, tak mungkin saya berada di bumi Madinah ni..

Insyallah, nanti saya akan kongsikan pengalaman saya di Raudhah pula..:)
Post a Comment