Friday, July 26, 2013

Umrah 2013 II Ziarah Masjid Quba' dan Jabah Uhud

Hari kedua di Madinah, kumpulan jemaah kami sama-sama dapat ziarah ke tempat yang sepatutnya di Madinah.



Opsss, gambar terlebih cahaya pula..
Ni otw nak ke Masjid Quba' dari tempat parking bas.

Bas kami paling awal sampai...
Lepas tu dah nak balik, alamakkk!! Bukan main banyak bas lagi...berpuluh2 bas parking kat tempat sama..nasib baik tak sesat cari bas..

Masjid Quba' ialah Masjid pertama dibina oleh orang Islam. Masjid ini terletak di Kota Madinah kira2 2 batu dari Masjid Nabawi. Diasaskan oleh Nabi Muhammad SAW sebelum baginda tiba di Madinah ketika berhijrah dari Mekah.

Sabda Nabi Muhammad SAW:
Sesiapa yang bersuci (mengambil wuduk) dirumahnya kemudian pergi ke Masjid Quba' lalu mendirikan solat didalamnya, ganjarannya samalah dengan pahala ibadat Umrah..

Dan Alhamdulillah, rata2 jemaah memang mengikut sunnah nabi tersebut.

Ayah Damia bergambar kenangan dalam Masjid Quba' dengan para jemaah yang agak rapat dengan kami..


Bestnya abang dapat bergambar dengan DSLR dalam Masjid Quba' ni ramai2..
Saya pula bergambar dengan Iphone saya sahaja, dan memang tak ada rezeki saya, tak sempat pun nak abadikan kenangan didalam blog, iphone saya dah hilang. Tak pe, insyallah..memori di Masjid Quba' terpahat utuh di Memori.


Selepas ziarah dan Solat di Masjid Quba', kami meneruskan ziarah kami di Jabal Uhud pula..
Memang dah rezeki, tak sangka antara jemaah yang turut serta dalam rombongan saya adalah isteri kepada owner kedai yang saya sewa hampir 10 tahun tu..

Bukit Jabal Uhud ni sempena perang uhud yang berlaku disitu sehingga mengorbankan ramai pejuang islam kita di tangan tentera kafir. Dan semestinya Syurga adalah balasan mereka kerana mereka mati Syahid.

Kebanyakan pengunjung dengan tertib menyampaikan salam buat para Syuhada yang terkorban dan dikebumikan di tanah perkuburan Uhud ini.


Kelihatan jua ramai jemaah yang tidak melepaskan peluang memanjat Bukit Uhud ini .


Kami juga tak lepaskan meluang ini utk sama-sama memanjat Bukit Uhud ini dan berdoa apa yang sepatutnya. 


Terdapat ramai jua peniaga-peniaga yang menjual pelbagai barangan, kekacang, akar2 dan juga lain-lain. Saya hanya beli kekacang sahaja disini kerana memang awal2 dah beli kismis, kurma dan juga lain2 di Pasar Kurma. 


Selepas itu, jemaah kami menaiki bas lagi untuk ke Ladang Kurma pula. Rata2 yang pernah datang ke sini menasihati supaya jangan mudah terpedaya dengan harga yang agak mahal di Ladang Kurma ini.. Hihihi, tepuk poket tanya hati sendiri..Oh ya, orang sangatlah sesak disini ya. Dan yang bestnya rata-rata orang arab kat Madinah ni boleh berbahasa Melayu jua.


Sempatlah saya membeli buah tin dan juga buah zaiton untuk dibawa pulang ke Malaysia sebagai cenderahati...:)


Antara tempat2 lain yang diziarah di Madinah 
(maaf gambar tiada sebab iphone hilang)

- Perkuburan Baqi'
- Masjid Qiblatain (masjid 2 kiblat)


p/s: Ok, ada masa sambung lagi cerita umrah 2013 kami..:)



Nota Kaki:
:::Setiap penulisan sekadar ingin berkongsi saat-saat kemanisan, ilmu, info atau pengajaran yang diperoleh dalam menjalani kehidupan sementara menuju ke Alam yang kekal. Mohon maaf andai kata setiap bait-bait penulisan mencetuskan perasaan iri hati, riak atau ketidaksempurnaan. Sesungguhnya saya juga tidak lari dari sebarang kesilapan sebagai Khalifah Allah di muka bumi ini. Maafkan saya sekali lagi:::

No comments: