Tuesday, November 6, 2012

Ayat dalam FB pun ada org nak tiru.. Macam-macam

Ingatkan gambar2, fashion tudung dan baju atau filem2 jer org suka tiru atau copy, rupa2nya ayat dalam FB pun ada org nak tiru jugak.. Kalau share ayat dalam FB ok lah jugak kan, atau kalau copy pun creditlah kan empunya tuan FB yang tulis tu, ni tak... Semberono tiru ayat2 kita tu.. Kalau ayat penuh ilmiah tiru ok gak, ni ayat ucap terima kasih pun nak tiru??? Sabo jer lah..




Ni saya tulis beberapa minit sebelum jam 12 tengahmalam sabtu lepas utk berterima kasih yang ucapkan Birthday saya haritu...




Alih2 keesokkannya ada org pulak copy ayat saya tu!!! Sejibik ok copy paste.. Dan org tu adalah kenalan sekolah saya dulu.. Haishhh.. Saya siap bagi hint kenapa sama yer ayat dia tulis ngan saya tu.. Ingatkan FB kena hack atau kena godam dah.. Kita tulis ayat tapi keluar nama lain... Lepas tu kawan saya mengaku yg dia copy paste dan minta maaf dari saya.. Katanya lupa nak minta kebenaran.. Ermmnn susah nak cakap.. Whatever dia dah minta maaf, so case closed!!!!
Apa pendapat anda tentang perkara ni??? Aritu kes gambar2 kena curi dan copycat. Ni ayat biasa yang tulis2 kat wall FB pun ada yg nak tiru??? At least tag lah nama kita atau credit to owner kan.. Nampak simple jer ayat ni, tapi kita tetap berfikir dulu sebelum menuliskan!!!
Apa pendapat anda?? Suka ayat2 anda ditiru????
- Posted using BlogPress from zarina ayu my iPhone

13 comments:

Unknown said...

word harini je dia edit..ekekke

k.ayu idola dia tu..

Mama Zharfan said...

emmm...copyright under the law has certain criteria..panjang lebar plak kalau nak ulas :)

nad said...

Saya tk penah alami mende2 cam kak ayu alami ni..tp kalu kena, saya pun tegur jugak org tu mcm yg kak ayu buat...

azelyusoff said...

semua orang nak buat kerja senang je sekarang ni. copy then paste. tapi tak pandai nak mintak izin atau bagi kredit pun.

SyaNa said...

hahaha lwak gak ye
ayat biasa gitu pn nk tiru
lain la kalo ayat mcm puisi2 ke kan
mcm2 peel org kan

Qaseh Suhaida said...

macam2 hu huu...

Mama Balqis BluePinkBaby said...

HMMM...MAKIN CANGGIH MAKIN MALAS TULIS KOT! TU YG COPYPASTE AJER...

Wan Amira said...

orang glamer, semua orang nak tiru u :) ape pun.. hmm rasa macam kelakar pun iyer

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) said...

kiki.. lawak tul..

Merlyn said...

biasa dengar copy slogan contest.. hehehhehehhe

Wonderful Life with Mary Kay said...

Semua dia copy? Mungkin dia malas nak tyoe sendiri. huhu..

˙·٠•●♥ Cik Puan Mimi ♥●•٠·˙ said...

ntah apa2 jek kan.. dah tak de modal sendiri nak tulis, ayat orang pun boleh copy. at least kalau nak copy sekali pun, ubah la satu dua "word" supaya tak nampak sangat meniru

Ezna Khalili said...

copy paste me tak suka. adehhh....nak tulis sendiri pun malas ke?....