Monday, July 2, 2012

Bandung Day 3 || Makan Nasi Padang yang real!!!


Ada apa dengan nasi padang??
Ada macam2 jenis lauk, sambal dan juga dessert!!

Kalau di Malaysia, memang banyak restoran2 yang tulis nama "Nasi Padang",
Tapi mungkin berbeza sedikit cara penyediaan kepada para pelanggan yang datang..

Setelah penat shopping sakan di Pasar Baru,
Supir membawa kami ke Restoran Nasi Padang ni..
Mula2 masuk jer Restoran ni, tak terasa pun macam berada di Indonesia..
Pelayan2 yang memakai baju kebaya dan tudung bawal, seolah2 mereka adalah dari Malaysia..
Kebetulan juga kebanyakan tetamu yang tgh makan dalam Restoran tu pun dari Malaysia..

Cam mana saya tahu mereka org Malaysia??
Dengar percakapan dengan anak2 masing pun dah tahu...hehe


Baru jer duduk di meja pilihan, sekali berdezuppp para pelayan menghidangkan kami pelbagai aneka lauk pauk dan juga sambal..walla...terkejut jugak kami dibuatnya...yer lah takkan lah kami nak makan semua atas meja tu kan..setelah diterang oleh Pak Supir yang dimakan sahaja dikira, barulah kami lega..
Saja jer kan nak letak banyak2 atas meja tu, supaya buat kami teliur...hehe
Pandai strategi marketing diaorg tu!!!


Supir dah tak payah disuruh lagi..
Memang dah tau tugas dia..asalkan sampai jer tempat baru, mulalah minta DSLR kami utk snap2 gambar kami sekeluarga...Eh, mana Ayyunie?? Ayyunie kepenatan tido kat sebelah ibu tu..kejut pun tak nak bangun...penat ikut ibu shopping tadi yer...


Ni dessert..apa pula diaorg panggil erkk..lupa pulak..tapi ala2 agar2 Malaysia lah ni...sedappp


Supir juga kami jemput makan bersama..
BTW dia pun sama2 penat ngan kita jugakkan..
Ikut kita ke hulu hilir, tolong layan anak2, tolong angkat barang..
So rasanya tak salah pun ajak supir makan bersama..
Walaupun dia segan, tapi saya tahu, dia malu2 kucing jer tu...hik hik..

Tapi supir makan pun beringat...dia makan 1 sambal, 1 lauk dan 1 sayur jer..
Kami jer yang kalau boleh nak try semua lauk tu..
Kebetulan pula lauk memang ngam dengan selera kami..


Aleesya siap bertambah2 lagi tau makan kat sini..
Dia makan kari ayam dan juga sayur macam masak lodeh tu..
Feveret saya adalah sapi bakar yang di masak sambal hijau..
Perghhhh terbaikkkk!!
Lagi satu sambal hijau org minang kalau tak silap..
Ya Allah, sampai 3 kali minta tambah weeiii..
Kata supir, hanya org2 sahaja yang pandai buat sambal tu..

Huhuhu..apasal lah maid2 saya dulu tak pernah buat sambal hijau tu yer..
Opsss lupa, saya mana pernah bagi maid2 saya masak kat rumah..hehe..
Tapi memang recommended lah sambal hijau tu!!

p/s: Kat Malaysia ni sapa2 boleh bagi suggestion nak makan kat mana Nasi Padang yang real macam ni..Please let me know yer....tetiba teringin nak makan Nasi Padang Real ni...


 Klik2 sini, kot2 ada barang2 yang berkenan!!
 
Post a Comment