Tuesday, January 8, 2013

Umrah || Senarai keperluan yang perlu dibawa

Sekadar peringatan check list utk saya walaupun masih ada lagi barang2 yang tak cukup. In case kalau sesiapa yang berpengalaman atau pernah menunaikan umrah nak tambah checklist2 saya ni, amatlah dialu2kan. Memandangkan ini adalah Umrah pertama saya, jadi banyak lagi yang saya perlu belajar dan kutip pengalaman daripada kamu semua. So far penasihat utama saya setakat ni adalah ibu saya dan mertua saya kerana mereka telah beberapa kali menunaikan umrah dan haji.

Ni semua antara kelengkapan yang saya beli masa hari ahad haritu. 

Kelengkapan utk perempuan:













Kelengkapan untuk Lelaki:









Yang terlintas dihati saya yang masih belum beli adalah spray wudhuk, jubah berseluar warna putih dan sejadah bag. Manakala untuk suami saya pula, kain ihram (beli satu je sebab bapa mertua dah bagi sehelai), korta, gunting kecil dan buku doa bertali. 

Agak2 apa lagi ya yang diutamakan untuk dibawa ke sana??
Please advice me!!!
Terima kasih..



Nota Kaki:
:::Setiap penulisan sekadar ingin berkongsi saat-saat kemanisan, ilmu, info atau pengajaran yang diperoleh dalam menjalani kehidupan sementara menuju ke Alam yang kekal. Mohon maaf andai kata setiap bait-bait penulisan mencetuskan perasaan iri hati, riak atau ketidaksempurnaan. Sesungguhnya saya juga tidak lari dari sebarang kesilapan sebagai Khalifah Allah di muka bumi ini. Maafkan saya sekali lagi:::

6 comments:

Suziey Ahmad said...

timing cik P dtg biler? kalau dkt2 get ready bw pad..kt sana sgt mahal..panabol dan minyak angin pn ready je bawa..kt madinah n mekah 1st time masuk masjid jgn bawa kamera..tgk mcmana dorang inspect..sbb it depends..and every time org pegi lain2 peel nya..ms kita pegi alhamdulillah xstrict sgt kt mekah utk bawa kamera n hp..kt madinah je strict tp pandai2 mengelak..

haih bestnye la..time ni ayu xkn dpt lg rasa sebenar..sbb xpnh jejak kaki kt sana lagi..rs seronok sbb dgr pengalmaan org..tp nnt dh lalui pengalaman tu mmg xblh gbr perasaan tu..xkan sama dgn yg ayu rasa sekarang..apepn..doa byk2 moga dipermudahkan segala urusan smsa di sana..nawaitu kena lurus dan btl..jgn ingtkan sgt shopping n nk melancong tgk2 tpt kt sana..focus pada ibadah..sometimes bende ni tnpa kita sedar..niat kita terlari sedikit..

bykkan tawaf sunat di Kaabah instead of buat umrah berulang2 kali sbb pahala tawaf sunat keliling kaabah adlh lg besar dr saie..setiap kali masuk masjid kalau bole 3 solat sunat ni jgn tinggal..sunat tahiyatul masjid (kalau berkesempatan buat tawaf sunat xperlu tahiyatul masjid), sunat taubat dan sunat hajat..everytime solat sunat, mulakan dgn sunat taubat..kalu tetiba terasa kesusahan, cpt2 buat solat sunat taubat..mohon ampun dr Allah..direct smpai kpdNya..

Allahu Akbar..sebak plak rasa..slmt pergi dan slmt kembali ayu :)

Unknown said...

alhamdulillah...
bestnya ayu dpt pergi umrah...
bila ler agaknya rezeki kami ke sana...

Cik Ina said...

Salam perkenalan Ayu Zarina,

menjejakkan kaki ke rumah ALLAH adalah 1 kenangan yg teramat manis..alhamdulilah sy juga di beri peluang untuk melihat sendiri Kaabah..tak terucap dengan kata2..hanya air mata yg mampu mgalir..cuma pesan sy..apabila kita pegi buat umrah atau solat fardu di masjidil haram,jgnlah bwk duit byk2..bwk cukup2 utk kita bersedekah dan berbelanja semasa balik solat..hati2 ketika keluar dr masjidil haram kerana time ni ramai penyeluk saku..apabila terasa badan kita dipeluk cepat2 menjerit..semoga awak dapat menjalani ibadah umrah dengan lancar..amin..


Unknown said...

salam kak
Alhamdulillah,terpanggil ke rumah ALlah.smoga semuanye berjln dgn lancar kat sane nnt dan semua ibadah kat sane diterima olehNya.
Mmg tak terkata bila dpt melihat real Kaabah dpn mata....Subhanallah,mmg tak terkata.mesti nangis punye la.Apepon,selamat pergi&balik...:)

Norhidayah said...
This comment has been removed by the author.
Norhidayah said...

UMRAH apps sangat bagus. thank you.. Jangan lupa bawak pantyliner banyak sikit dan plastik untuk letak kasut tu, cari plastik biasa pun takpa macam plastik thank you yang kaler striking2 lagi senang untuk puan. lagipun plastik tu besar, mungkin jemaah lain dapat tumpang letak kasut jugak.