Tuesday, January 8, 2013

Umrah || Senarai keperluan yang perlu dibawa

Sekadar peringatan check list utk saya walaupun masih ada lagi barang2 yang tak cukup. In case kalau sesiapa yang berpengalaman atau pernah menunaikan umrah nak tambah checklist2 saya ni, amatlah dialu2kan. Memandangkan ini adalah Umrah pertama saya, jadi banyak lagi yang saya perlu belajar dan kutip pengalaman daripada kamu semua. So far penasihat utama saya setakat ni adalah ibu saya dan mertua saya kerana mereka telah beberapa kali menunaikan umrah dan haji.

Ni semua antara kelengkapan yang saya beli masa hari ahad haritu. 

Kelengkapan utk perempuan:













Kelengkapan untuk Lelaki:









Yang terlintas dihati saya yang masih belum beli adalah spray wudhuk, jubah berseluar warna putih dan sejadah bag. Manakala untuk suami saya pula, kain ihram (beli satu je sebab bapa mertua dah bagi sehelai), korta, gunting kecil dan buku doa bertali. 

Agak2 apa lagi ya yang diutamakan untuk dibawa ke sana??
Please advice me!!!
Terima kasih..



Nota Kaki:
:::Setiap penulisan sekadar ingin berkongsi saat-saat kemanisan, ilmu, info atau pengajaran yang diperoleh dalam menjalani kehidupan sementara menuju ke Alam yang kekal. Mohon maaf andai kata setiap bait-bait penulisan mencetuskan perasaan iri hati, riak atau ketidaksempurnaan. Sesungguhnya saya juga tidak lari dari sebarang kesilapan sebagai Khalifah Allah di muka bumi ini. Maafkan saya sekali lagi:::
Post a Comment