Monday, January 14, 2013

Resepi Asam Pedas Kepala Ikan Merah (pekat)

Asam pedas ada banyak cara nak masakkan..
Ikut negeri juga lah kan..
Ada asam pedas versi Melaka, ada asam pedas versi Johor, dan kalau asam pedas versi Kelantan warna kuning tau..
Btw saya masak asam pedas cam mana yang mak saya ajar sejak dari anak dara lah kan..
Yang tu kita tgk mak kita masak, yang tu lah kita ikut..
Cuma adalah adjust sikit2 mengikut citarasa masing2..\
Janji bahan utamanya tak lari..

Ok lah jom tgk cara2 saya buat asam pedas utk makan tengahari semalam..


Bahan-bahan dikisar:

3 ulas bawang putih
4 ulas bawang merah
10 tangkai cili kering
1/2 inci halia
1/2 inci kunyit hidup
Sedikit belacan


Bahan-bahan lain:

1 ekor kepala ikan merah
daun kesum
bunga kantan
tomato belah 4
setengah mangkuk air asam jawa (agak2 sendiri utk elakkan terlalu masam)



Cara-cara: 

1. Panaskan sedikit minyak
2. Tumis bahan-bahan yang dikisar sehingga naik bau
3. Kemudian masukkan air asam jawa
4. Masukkan kepala ikan tadi
5. Masukkan daun kesum dan bunga kantan yang dibelah dua.
6. Agak2 dah mendidih, masukkan tomato, garam dan perasa
7. Renihkan sebentar dan tutup api.
8. Siap dihidangkan..



Nota Kaki:
:::Setiap penulisan sekadar ingin berkongsi saat-saat kemanisan, ilmu, info atau pengajaran yang diperoleh dalam menjalani kehidupan sementara menuju ke Alam yang kekal. Mohon maaf andai kata setiap bait-bait penulisan mencetuskan perasaan iri hati, riak atau ketidaksempurnaan. Sesungguhnya saya juga tidak lari dari sebarang kesilapan sebagai Khalifah Allah di muka bumi ini. Maafkan saya sekali lagi:::

No comments: