Friday, April 8, 2011

Jom Scuba Diving bersama Saya di Pulau Gaya!!!

My first Scuba Diving Experience with lovely Husband!!!
Sambungan dari entry semalam


Sesetengah org takut utk mencuba scuba diving ni...begitu juga dgn diri ini..Tapi pabila keinginan utk mencuba sesuatu yang baru itu membara dalam diri, tambahan pula tak sabar nak melihat sendiri dengan lebih dekat makhluk2 dalam laut itu, membuatkan hati ini memang membuak2 utk mencuba....Tapi satu jer yang paling takut iaitu ULAR AIR!!! Huhuhu...selalu berharap dan berdoa supaya janganlah berjumpa spesis ini...sebab once dah jumpa mesti kita gabra kan..takut bila kita gabra nanti kita jadi tak tentu arah dalam laut pulak...


Lepas dah siap-siap tukar diving suit..
Maka group kami pun ke jeti utk latihan praktikal dari  apa yang kami belajar dalam teori..
Group saya ader 3 org sahaja yer..
Kami suami isteri dan seorang jejaka dari Taiwan..
Memang kami bertiga ni zero dalam bab2 diving ni..


Gambar kontroversi ni yer dalam FB saya...ekekekek
Staff saya cakap gambar suami saya ni macam budak lepasan SPM..
Naa mamaiqy cakap macam model majalah..
Eily bionic woman cakap macam Norman Hakim...
Hahahahahha..agaknya sebab tak pakai spek, tu yg nampak lagi macho dan muda tu...:)


Ni masa kami training kaki menggunakan fins..
Tiba2 terlintas pulak idea nak amik gambar simbolik sempena MEGAHONEYMOON kami ni..
Cincin kawen yang tak pernah berpisah dari jari manis saya..
Pergilah mana2 atau masuk labour room sekali pun...
Tetap terletak manis di jari...


Rasa lucu pulak tgk gambar saya pakai mask ni...
Alaaaa..bukan saya nak jadi model dalam air kan..
Kata nak scuba diving...so equipment yang lengkap wajib dipakai...
Tahukan anda...salah satu tips yang saya belajar cara utk clearkan mask kita adalah dgn meludah ke mask tersebut, kemudian gosok2 mask tersebut dgn air laut...dan hasilnya memang pemandangan kita jelas dan nyata lagi tau...


Maka misi utk dive dive dive pun bermula...
Mula2 sekali kami diikatkan 6 ketul batu dipinggang...
1 batu bersamaan 1kg...
So kami membawa beban sebanyak 6kg utk turun ke dasar laut..
Ingat ringan ke?? Nak pakai belt yang ada batu tu pun ader cara..
Body kita kena menghala kedepan sikit..
Kalau tak memang susah nak ikat belt ni..


Kemudian, kami akan memakai diving jacket ni..
Diving jacket ni yang akan membantu kita utk terapung atau tenggelam dalam air..
Sebab ader button inflate dan deflate...
Pun ader teknik juga cam mana nak gunakan...
Kemudian barulah sangkut oxygen tak tu kat belakang diving jacket tu...
Memang sgt2 berat tau oxygen tank tu...
Fuhhhh..nak tercabut rasanya belakang ni..
Tapi rupa2nya kalau dalam air, hek eleh.....ringan giler weiii...
Tak rasa pun macam bawak beban....


Fuhhh....ni lah cabaran sebenar before diving...
Memerlukan org tolong kita utk pakai tank oxygen dan diving jacket ni..
Memang berat berat berat sgt tau..


Ok..its time for diving...
Fuhh fuhh fuhh...memang takut giler weiii....
Tapi dah bayar semua takkan tiba2 pulak nak cakap
"sorry, sorry, i cannot dive, i want cancel my diving course"...ekekkee
Hahahahahha..memang melampau lah kan...
Kalau yang dah terror, memang diaorg akan terjun jer..
Tapi org yg first time macam kami ni..haruslah slow2 kan..
Nak masuk dalam air ni pun perlu ada teknik..
Yang penting tanks oxygen tu mesti jatuh dulu...


Yeayyyy....akhirnya my lovely hubby dah berjaya..
Me too <wink wink>
Atas darat jer takut2...
Dalam air by hook or by crook "YOU MUST"


Ni kami suami isteri berenang dari jeti ke tempat practikal belajar diving...
Kuak lentang youuuu berenang....guna fins lagi...
Actually kan sepatutnya kalau guna fins weols sepatutnya relax dan cool..
Tapi kami tibai guna fins tu macam kayuh basikal...hehe..
Memang penat giler ah kaki ni..


You know what??
Rupa2nya my lovely hubby lagi panic dalam laut...
Yo yo or jer bagi dorongan kat saya..
Tapi me cool jer..
Dia pulak yg kejap2 timbul kat surface tu...
Sedangkan saya maintain jer bernafas dalam laut tau...
Cari punya cari mana pulak suamiku ni???
Rupa2nya kejap2 timbul, kejap2 timbul...
Katanya dia macam waswas ngan equipment dia...
Padahal teknik tu yg salah...


See me!!
Alhamdulilah...saya sgt2 cool dalam laut..
Nampak macam tak dalam kan...
Actually tu saya tgh terapung berdiri tau..
Tgh betulkan mask...
Saya memang tak percaya saya langsung tak gelabah dan gabra bernafas dalam laut...
Malahan saya pulak yg bagi encourage kat my lovely hubby..
Memang Wonderful experience!!


Ramai yang komen kat FB saya pegang kuat suami saya sebab takut..
Hehehehe..bukan takutlah...tapi nak kenangan bergambar dalam air berpeluk-pelukan sebenarnya...
Well....saya sangat2 ok...dapat bernafas within 30 minutes dalam laut tanpa timbul ke surface..
Ni masa practical tau..so intructor saya kata "well done" to me!!


My hubby yg sgt2 waswas dgn equipmentnya..
Kalau nak diving..keyword yang paling penting dan juga keyword ni lah banyak membantu saya, iaitu:
"TRUST YOUR EQUIPMENT"


See!!!
Saya sangat cool kan!!!
Siap boleh buat peace lagi tau..
Kalau boleh saya pun nak jadi model dan ratu dalam air....ekekekeke..
Hover ok...hahaha..

Ok lah sambung lagi next entry...
Kali ni kita tgk apa pulak saya jumpa dalam dasar laut...
You all mesti teruja ok!!!!





 Klik2 sini, kot2 ada barang2 yang berkenan!!
 

12 comments:

Mama Zharfan said...

entry yg sgt beshhh!!!

ZanaNordin said...

uish...terujanya ayu
nie yg buat zana rasa nak sahut cabaran hubby pergi ambil lesen dive nie......
seronok tengok ayu
if ayu boleh buat..sure zana and lelain pun boleh buat kan...

maszmadi said...

bestnyer dah ada dalam laut..

Maya Mayana said...

woow bestnya :)

Farra Dhelina said...

hehe abg khai akk sgt muda sbb tak pakai spek kot kakkk..

bestnya pengalaman diving ni kan..seronok tgok

Bionic women said...

ratu yg cool..hahahaha..
hope dapat merasai pengalaman ini 1 day...

Anonymous said...

adoi tgk gambar2 ni mmg teruja
tapi xtau la berani ke nak try

syanasaid said...

hahaa aku tgk gambar ni terus rse sakit kepala
rse mcm aku plak dlm air
hahaa
tp ko mmg cool la!!

firahadifa said...

u know .. masa i kecik2 dulu me n my sister panggil pulau manukan ni pulau burger.. sebab bentuk cam burger .. keke

bestnyer scuba diving ..:))

CiK Jue aka ibu FarisYah said...

memang best..mangalaman menarik..teruja betul

MamaRifqy said...

wah..sangat teruja nak tengok..

*****ooopssss..pelik bile tengok muke kak ayu yang TAK LAWOO..hehhee..yang ats tuh..yang pakai mask..hehhheeee...biase muke kak ayu mmg lawoooo!!

CT said...

entri yg sgt best...nak tryyyyyyyyy...huhuhu