Friday, September 3, 2010

Resipi nasi kerabu


Nasi kerabu ni kan...serius ler cakap...
Sedap dimakan, tapi LECEH bebenor nak buatnya...
Semalam Farra Dhelina minta resipi masa upload pics kat FB..
Alahai dik oiii...resipi sendiri2 jer ni...pakai campak2...tapi kalau org dah nak, boleh jer nak kongsi ilmu..
Kalau tak jadi jangan blame yer..

Seperti yg kita tau...
Nasi kerabu ni kena makan ngan aksesorinya..
Barulah rasa best + cukup rasa kan..
So setiap hidangan dibawah ni ibu akan bagi resipi seringkas mungkin...
Tiada sukatan digunakan...sebab ibu masak tak guna sukatan pun..
Disebabkan dah terror, agak2 jer lah bahan tu..


Daging bakar..

Lumurkan kunyit, garam, aji dan kicap manggi tu..
Perap sejam...
Kemudian letak atas pemanggang...(tak suka guna oven)..
Then bakar...sambil balik2 kan...takut hangit..
Guna daging batang pinang yer...cepat lembut sikit...



Ulam

Tauge, daun kalsom, kobis...
Hiris halus2, then gaul2 jer..



Solok lada

Rendam lada yg dibelah tepi dalam air kapur...
Untuk inti, tumbuk isi ikan yg direbus bersama kelapa parut, halia, bawang, lada hitam...
Kemudian sumbat dan rebus guna santan sikit
Warna merah pun merah lah solok...dah itu jer yg ader dalam fridge



Sambal berlada

Blend cili besar, cili padi sikit, bawang putih bersama cuka..



Tumis budu ciptaan sendiri...ekekeke

Mula2...tumis bawang putih + bawang merah yg ditumbuk..
Masukkan serai...
Kemudian bubuk 2 sudu cili kering...
Agak2 dah masak, tambah budu sesuka hati korang...tapi budget2 lah...pastu bubuh garam sikit jer...sebab budu dah masin kan..




Kerabu

Goreng kelapa parut...
Then tumbuk bersama lada hitam, bawang merah, halia, serai dan ikan rebus
Pastu gaul bersama gula + garam..





Keropok takkan nak bagi resepi kot..



Telur masin rebus jer kan..



Ikan celup tepung...tak sempat nak tepung bagai...alih2 tgk jam lagi 5 minit jer nak berbuka...
Terus tabur tepung kentucy tu sikit dan goreng...



Peneman masa berbuka rabu lepas...
Ramadan tahun ni, ni baru makan akok...
Kalau balik kelate, bersepah akok org jual...



Ni lah rupa nasi kerabu tu yg weols makan masa berbuka rabu lepas...
Gambar atas google jer..
Sebab tak sempat nak snap nasi kerabu sendiri...
Nak jadi warna biru tu, ibu letak pewarna sikit...
Kalau kat kg kena guna bunga warna biru tu..

So cam mana??? senang ke susah?? leceh lah kan...
Tapi nasib baik sedap...
Berbaloi2...Lagi suka buat nasi tomato ke, bukhari ke...


p/s: Tak suka gak buat nasi dagang...leceh...tapi sekali sekala memenatkan diri demi kepuasan pengunjung dirumah ni apa salahnya kan..ader sapa2 nak rasa nasi dagang ibu???

Post a Comment