Monday, September 27, 2010

Resipi ketupat sotong

Sapa suka makan ketupat sotong??
Rasanya ketupat sotong ni menu org kelantan kan..
Kalau kat Johor dalam sotong tu sumbat telur puyuh...pastu buat masak pedas..
Yg ni ketupat sotong manis...memang feveret suami isteri ni...


Ari jumaat aritu, lepas jer balik pasar,
Ayah damia request buat ketupat sotong, sebab balik kg aritu tak puas makan..
Ni ader 9 ekor....ibu + ayah damia yg ngap semua...
Aleesya + ayyunie memang weols tak bagi makan sebab manis sgt...

Dalam FB ada yg minta resipi ni...
Alahai....segan pun ader ni..
Sebab resepi sendiri2 jer ni..
Tgk mak buat, pastu ibu pun cuba buat gak..
Tapi kalau korang nak cuba pun boleh...


Mula2 basuh beras pulut...pastu masukkan kepala santan dalam pulut tu..tambah garam sikit...biar seketika..
Lepas dah agak2 15 minit, sumbat lah beras pulut tadi dalam sotong...jangan sumbat sampai limpah ruah pulak yer...nanti masa masak sotong tu, beras pulut tu mengembang then menyebabkan sotong tadi tak berapa cantik pulak...



Oh yer...masa basuh sotong tu, ader yg kata jangan tarik tulang belakang, sebab sotong cepat empuk...
Tapi ibu tarik gak...sebab rasa macam tak bersih lak kalau tak tarik....lagi satu ibu mesti buang mata sotong (ke org panggil apa) yg kat tgh2 kepala sotong tu...alaaa yg keras2 pastu macam gerigi tu..


Bila dah siap sumbat, amik kepala sotong then masukkan dalam badan sotong tadi...pastu cucuk ngan lidi yg telah siap dipotong...hati2 jangan sapai terkena mata sotong yg 2 biji tu...nanti hitam pulak..


Dah siap2 cucuk ngan lidi, leh ler masukkan dalam periuk....then tambah gula, masukkan halia yg diketuk, gula melaka dan santan pekat....
Pastu tunggulah agak2 beras pulut dalam badan sotong tadi masak..
Boleh ler angkat...


Kadang2 kan ader beras pulut yg lebih tu...ibu masukkan sekali dalam kuah...biar kuah pekat sikit..
Kalau sotong dah habis, ratah pulut tu saja pun sedap...
Yummm yumm..

**********************************************************************************
Selingan...
Jumaat aritu tak lunch nasi...
Sebab kul 3 baru lunch...
So selain ketupat sotong tu, buat udang celup tepung...
Ni gara2 makan kat PCB aritulah....sampai ke hari ni teringat kelazatan rangupnya udang celup tepung tu..


Perghhh...marvelouss....udang segar lak tu...manisnya sampai ke tekak tau..


At the same time, buat gak kuew tiaw sup...
Sebagai main menu...
Lagipun aleesya + ayyunie ni memang suka makan2 sup ni...


Ingat ke aritu nak makan buah air kelapa muda ni...
Sekali tu boleh pulak malas nak membelah buah nyor ni amik isi...
Sampai ke arini buah nyor ni masih ader kat dapur...
Bilalah nak minum ni yer..
Nak harapkan bibik belah??? Hurmmm...jenuh menunggu..
Kena tunggu ayah damia gak yg belah ni....



p/s: Banyakkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk citer nak dikongsikan bersama...
Tapi ntahlah...mood ke laut pulak.....weekends lepas haruslah banyak citer pasal open house kan..

p/s: Semalam ader sesi makan2 kat rumah ibu...alhamdulillah...semuanya berjalan seperti yg dirancang..

p/s: Bloglist makin panjang sekarang ni....so take time jugak tau nak baca satu2 entry...tunggu erkk kawan2...


Post a Comment