Tuesday, July 15, 2014

Hijrah di Hari Nuzul Al-Quran 2014


Allah Maha Penyayang.
Sayangnya Allah kepada Damia Aleesya.

Dah 3 hari berturut2 Aleesya merengek2 nak pakai tudung. Dia kata pakai tudung senang nak solat kat sekolah. Tak payah pakai telekung sembayang. Solat dengan baju sekolah je.

Kemuncaknya hari ini. Dia menangis tak nak ke sekolah. Dia cakap nak pakai tudung jugak. Ok saya sebenarnya takut dia tak selesa bertudung ke sekolah. Ya lah sekolah cina kan. Pastu baru darjah 1. Nampaknya ibu kalah Aleesya. Ibu kalah dengan perasaan sendiri. Rupanya Aleesya lagi berani daripada ibu.

Dan tengahari tadi, otw ke sekolah, singgah kedai beli tudung, anak tudung dan kerongsang sekali. Dan dan dia bersemangat nak pakai walaupun tudung belum bergosok dan tidak dibasuh. Aleesya kata tak pelah tak basuh, Janji boleh solat.

Allahuakbar.

Hari Nuzul Al-Quran yang membuatkan ibu terharu. Dia siap cakap pasni Aleesya tak nak pakai gaun sekolah dah. Nak pakai baju kurung dan tudung je. Tapi waktu Pendidikan Jasmani tak sure lagi macam mana. Semua terserah pada tuan empunya badan.

Semoga dia istiqamah. Tunggu dia sendiri nak pakai tudung gi keluar jalan2 pula. Sebelum2 ni pun dia ada minta pakai kalau nak keluar, cuma saya je yang endah tak endah permintaannya.

Terima kasih Ya Allah kerana memudahkan kami menjaga amanahmu. Dan memang itulah yang selalu ibu dan ayah doa utk anak-anak ibu. Aaamiin.


Salam Nuzul Al-Quran untuk semua.

Post a Comment