Friday, December 9, 2011

Ni lah padahnya beli voucher murah dari GROUPON!!!


Uolss ada bad experienced dengan GROUPON???

Owhhh..saya pun ada experienced dengan Groupon..

Tapi tak tahulah nak cakap tu bad experienced atau pun memang bukan rezeki saya..

Nanti2 erk saya citerkan dalam entry akan datang..

Jom kita baca kisah seorang pembeli voucher GROUPON ni...

Mungkin lepas ni kita lebih berhati2...who knows kan..


Assalammualaikum.

Tak tahu macam mana saya nak mulakan penulisan untuk meluahkan isi hati saya. Tujuannya 

untuk memberitahu pada semua peniaga agar memberi perkhidmatan yang sewajarnya tanpa 

mengira siapa pelanggannya dan juga apakah yang dibelinya?

Ini berkenaan videographer untuk majlis perkahwinan saya 10 Sept lalu. Saya telah membeli 

satu voucher dari Groupon daripada Simplisiti Studio.

Berikut adalah screenshot dari page Groupon untuk promosi syarikat ini.

Daripada apa yang ada semua lihat, mereka menawarkan 3 hours event, dengan seorang 

Senior Videographer, dan Video Editing dan DVD yang kesemuanya bernilai RM1200.

Tapi promosi ini menawarkan 90% diskaun. Yang mana saya hanya perlu bayar RM120 sahaja!

Saya membeli 2 voucher dari groupon ini untuk cover dua event. Dengan harga RM120 setiap 

satu. Bermakna nilai Video saya menjadi RM2400. Betul tak? Awak faham tak apa yang saya 

cuba sampaikan.

Saya bayar RM240 untuk nilai RM2400 kerana PROMOSI! bukan saya bayar RM240 untuk pakej 

RM240.

Saya bagi contoh lain. Jika saya ke kedai perabot. Harga asal perabot tersebut RM2000 tapi 

saya dapat diskaun dan cuma perlu bayar RM500 sahaja. Saya tetap dapat perabot tersebut 

yang nilainya RM2000.

Tapi apa yang berlaku pada DVD kawen saya dari syarikat ini tidak seperti yang digambarkan.

Adakah presentation DVD cover ini menunjukkan nilai yang sepatutnya saya dapat iaitu 

RM2400?

Mula-mula DVD ni sampai ke tangan saya, saya agak terkejut. Beginikah rupanya untuk nilai 

RM2400?

Saya pergi ke syarikat ini pada 29 Nov 2011. Itu pun seminggu sebelum itu saya minta husband 

call mereka untuk bertanya mengenai progress video kawen kami. Bayangkan, video kahwin 

customer lain yang bertarikh 11.11.11 telah pun diupload di website vimeo mereka seminggu 

selepas itu. Sedangkan video kahwin saya mengambil masa 2 bulan untuk disudahkan.

Adakah kerana saya membayar dengan harga RM240 maka layan terhadap saya perlu 

dikurangkan? Lihat sahaja cara mereka menyambut saya dan suami ketika sampai disyarikat 

mereka. Mula-mula salah seorang staff sedang tidur di sofa. Kami masuk dan nyatakan hasrat 

kami, staff yang tidur itu bangun masuk ke dalam dan keluar kembali dalam keadaan mamai 

dan menyerahkan DVD itu pada kami. Lepas tu dia masuk, dan tinggalkan kami terus tanpa ada 

sepatah dua kata.


Apakah? Dah lah langsung tak bersuara mengenai kelewatan persiapan DVD kawen tu. Kami minta preview dahulu DVD tersebut. Tahu apa jawapan yang diberikan oleh salah seorang staff mereka “Biasanya kalau dari Groupon kami tak preview”

Suami tanya, “Jadi, prosedurnya amik DVD dan balik?” Dia balas, “Ya, biasa amik DVD balik” “So 

ini final la tak boleh re-edit balik?” tanya suami balik. Dan dia jawab ” Ya!”

Fuh! Kerana kami beli voucher dari Groupon maka kami tak layak untuk preview dahulu video tersebut. Macam ni, takde sapa lah nak beli sebarang voucher dari Groupon kalau itu prosedurnya.

Saya sangat tidak puas hati. Dalam perjalanan pulang saya tak henti memikirkan layanan yang 

diberikan kepada kami. Dan berdoa agar video yang dihasilkan tidak mengecewakan saya.

Tapi sebelum itu saya mahu bezakan dengan presentation photographer saya dengan video ini.

Ini cover DVD gamabr kawen saya. Walaupun saya tahu kualiti gambarnya pasti cantik, tetapi 

sekurang-kurangnya ia menarik! Mereka juga seharusnya bijak menggunakan kreativiti selari 

dengan harga yang ditawarkan.

Lihat belakangnya pula…

So Simpleeeeee siti jadinya….

Saya bukan mahu sangat mereka berikan TERBAIK dengan harga RM240 yang saya bayar. Tapi 

seharusnya ia sama nilai dengan RM2400 yang dijanjikan. Takkan macam ni nilainya RM2400? 

Betul tak? Kamu sendiri yang berikan diskaun sehingga 90%. Siapa yang tidak tertarik dengan 

promosi itu?

Itu baru bicara tentang cover DVD. Belum saya bicara tentang video dan kualitinya. Ternyata 

bila saya lihat sendiri…nah, jangkaan saya memang meleset.

Saya SANGAT berharap hasilnya seperti yang selalu dipamerkan di website, FB, mereka. Tapi 

tidak. Kualiti video sama macam kualiti video yang abang saya ambil guna kamera video kami. 

Malah abang saya lebih bagus dari mereka.


Kalau bertanya dari segi editing, siapa yang kenal ayah saya yang suka edit-edit gambar + 

video, Ayah saya buat jauh lebih baik daripada apa yang mereka berikan pada saya. Editing 

simple. Masuk lagu..visual tak ikut ritma lagu tersebut..Kalau mereka berikan footage kepada 

ayah, he will do much better!

Saya tak nampak di nama kreativiti SENIOR VIDEOGRAPHER yang mereka hantar sewaktu 

majlis saya, dan saya tak nampak di mana kreativiti editor mereka yang saya percaya adalah 

orang yang sama.

Sudahlah perkhidmatan dari segi layan kepada pelanggan tidak memuaskan. Kualiti video juga 

sangat mendukacitakan.

Adakah disebabkan saya hanya membayar RM240 maka ini hasil yang saya dapat??

Di manakah promosi sebenar seperti yang dijanjikan? RM120 sama nilai dengan RM1200?

Atau mungkin syarikat tersebut boleh berikan pada saya hasil sebenar video untuk RM1200…

saya mahu lihat DVD cover, mahu lihat videonya? Kalau memang seperti yang saya dapat. 

SANGATLAH TIDAK BERBALOI untuk membayar nilai itu kepada kamu.

Saya sangat geram, tapi saya terkunci lidah untuk suarakan kepada mereka. Bagi saya, ia 

sudah berlalu. Mujur bukan RM1200 yang saya bayar. Walaupun harapan saya dengan nilai 

seperti itu.

Tujuan saya menulis ini sekadar luahkan pendapat saya. Hubby saya seorang yang cool. Jadi 

dia pun tak galakkan saya menyerang syarikat itu. Oleh itu di sini medan saya. Jika mereka 

terbaca, Sila tingkatkan kualiti perkhidmatan kamu. Dan kepada pelanggan mereka, please take 

note about this. Saya pasti bukan saya seorang sahaja yang beli voucher itu.

Sekian sahaja entry saya yang memang langsung tidak menyebelahi Simplisiti Studio. Kalau 

mereka rasakan ini menjatuhkan reputasi mereka, sila berikan hasil yang memuaskan kepada 

saya yang sama nilai dengan apa yang dijanjikan.

Dipetik dari FB: OH MEDIA!


p/s: So macam mana??? Ada yang pernah terkena dengan voucher dari GROUPON ni??

Apa2 pun kisah ni membuatkan kita sebagai pembeli sentiasa beringat sebelum terkena dan 

sebagai peniaga, jalankan perniagaan dengan jujur..

p/s: Tapi susah nak cakap jugakkan..sebab dengar dari sebelah pihak sahaja...kita sebagai org 

luar hanya sebagai pemerhati dan pembaca kisah ini sahaja..





Klik2 sini, kot2 ada barang2 yang berkenan!!
 

8 comments:

Zana Nordin said...

siannya
udah lah majlis paling bersejarah dalam hidup..end up..hasilnya tidak memuaskan hati..

zana tak pernah lagi beli apa2 dari Groupon

Anonymous said...

baru 2x bli ngan groupon
1 oliday
1 photobook
photobook tu lom rdeem lag
so far xpenah plak ada pape slack
kwn2 pon xpernah ada pengalaman mcm ni

mummy_ayu said...

la..boleh plak mcm nie..memang tak patut.Ayu pernah beli 2 kali jer dr groupon, so far ok jer.

MRS. K ^ibuhadifhessa^ said...

oo.. penah beli baucer makan jer.. kalau fotoshot ni mmg tak berani beli.. lgpon dorang letak syarat banyak jugak

Gieyana said...

Saya mmg susah nk membeli secara online nie. Lebih suka beli face to face..sian kt dia kan..tp kdg2 dugaan dariNya juga..

AyuArjuna BiGoshh said...

hmmm...kesiannya kalau kena tipu mcm ni :(

mama tisya said...

sian nye sebab ari bersejarah kn...mmg tk patut..takat ni kita bli kt groupon tkde masalah lg..hrp2 dielakkn la

Sidratul Muntaha said...

dah terkena aritu.
tapi rm25 jer.
groupun pun tak respon ape2.
yg menjual ckp stok takde.
cina la.
beselah..