Wednesday, March 12, 2014

Hampir putus asa || pabila bongkah cendawan mengeluarkan hasil

Jujurnya saya hampir putus asa menunggu bongkah cendawan saya ni mengeluarkan hasil. Hampir-hampir saya nak buang bongkah ni. Ya lah orang lain punya belasan hari sahaja dah mengeluarkan hasil. Tapi saya punya 30 hari lebih baru menunjukkan hasil.

Pelbagai andaian yang bermain di benak fikiran saya. Kadangkala saya rasa benih cendawan ni rosak. Kadang kala saya rasa tangan saya ni panas dan kalau menanam jer mesti tak menjadi. Tapi ni tak payah tanam, cukup sekadar membelai dan menjaga ikut caranya sahaja.

Lepas tu, saya nekad ni last aku membelai bongkah cendawan ni. Lepas ni kalau tak keluarkan hasil juga, saya buang bongkah ni. Maka bermulalah sekali lagi saya korek-korek fungi dalam tu, lepas tu saya tutup dengan stopper selama 4 hari. Then buka biarkan ditempat yang gelap. Oh ya sebelum ni saya letak atas peti ais je. Kalini atas nasihat kawan2 yang berpengalaman, saya simpan kat tempat gelap betul. Hihi..

Dan akhirnya, Alhamdulillah..
3 hari lepas ia mula mengeluarkan hasil.


Hari Pertama
Teruja sungguh saya melihat kelopak-kelopak cendawan tu
Comel gebu je..


Banyak lagi cendawan yang nak keluar tu..
Tapi apakan daya, muncung bongkah tu sempit sahaja.
Maka berlakulah persaingan didalam itu.


Hari Kedua
Wahh, kelopak makin besar dan cantik..


Tekstur pun cantik


Hari ketiga
Ni rupa kelopak cendawan tu pagi semalam..
Berkerinting dah kelopak tu..
Takut dibiarkan lama-lama rosak pula


Tekstur pun dah nampak makin kering.


Makanya saya pun memetiklah hasil pagi semalam.
Dapatlah 2 kaki cendawan.
1 kaki gebu, gemuk dan besar.
1 kaki lagi kurus dan kecil je.
Bolehlah kan buat peneman sayur-sayur goreng capcai saya nanti.
Tu saya dah korek balik fungi-fungi, then tutup dengan stopper.
Khamis nanti saya buka then biarkan aje.
Semoga ada lagi rezeki utk saya makan cendawan hasil sendiri..hihi

Bukan nilai cendawan yang ingin saya kecapi,
tetapi usaha saya untuk menghasilkan cendawan tersebut yang ingin dinikmati.

p/s: Sebagai umat islam, kita diajar supaya tidak mudah menyerah kalah dan berputus asa. Mesti cekal seperti firman Allah s.w.t bermaksud "Dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah, sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah, melainkan orang-orang kafir." ( Surah Yusuf :87)

#keep praying for MH370
Yakin dengan kuasa Allah.






Post a Comment