Monday, December 9, 2013

My homemade Nasi Dagang..


Ni bukan kukus tau..
Tapi tanak dalam cooker jer.. 
Guna function " mixed rice "..
Sebab tu sejam jer dah siap semua..

Balik dari Puteri Harbour semalam jam 6:30 petang, mandi solat pastu sambil2 rebus ikan ayo tu, jam 7:30 malam baru start main masak2 nasi dagang. Jam 8:30 malam dah boleh makan. See pantas kan. Kalau tak jenuh juga nak kukus angkat gaul, kukus angkat gaul nasi dagang tu ngan santan..

Alhamdulillah, rasa nasi dagang pun ok.. Cuma tak berminyak2 macam biasa sebab kurang santan. Ok lah tu kan.. Nasi dagang yang sihat gitu sebab kurang santan.. Hihi..

Cara masak pula senang ajer..masukkan helba, bawang merah yang dimayang halus, halia yang dimayang halus ke dalam santan, dan masukkan juga gula dan garam.. Kacau2 sampai sebati dan gaul pula bersama beras nasi dagang tu.. Masukkan dalam periuk.. Santan tadi biar separas dengan beras tadi.. Kalau nak lebih lemak, masukkan santan banyak sikit lah rasanya..

Ok! Selamat mencuba!!!


Post a Comment