Monday, April 20, 2015

Misi mencari tanah di sekitar JB

Semalam seharian ke hulu ke hilir demi mencari tanah luar bandar yang terdapat di JB. Tapi baru saya tau rata-rata mukim dan kampung di JB ni dah bukan taraf luar bandar. Kebanyakannya dibawah PBT. 


Mula2 ke Pejabat Daerah JB bagi memastikan lot-lot tanah serta statusnya. Sorry En Nafis ganggu waktu lunch. Mujur En Nafis kenal CocoDamia..:-)

Lepas tu terus ke Jab. Pertanian pula untuk mengambil data dan statistik yang diperlukan. Alaaa.. Org semua keluar lunch. Ada seorang je pembantu tadbir yang entertaint kami. Pegawai yang selalu berurusan dengan kami pun keluar. Ok next...


Kami ke KKLW cawangan Johor. Haha.. Mula2 sampai org ingat kami ni kontraktor. Siap tanya lesen apa lagi? Kiki..


Berdasarkan maklumat yang kami dapat, terus kami melawat tapak. Sampai ke Pendas dah kami ni. Dulu2 kami pernah sampai Restoran Terapung Pendas ni untuk makan Seafood. Masih tak berubah.


Misi mencari tanah yang sesuai.


Huhu... Walaupun tanah kampung, tapi harganya boleh cecah juta2 tau seekar. Sungguh.. Sebab tak lama lagi kan nak adakan pembangunan Forest City disini. Ni peluang baik!


Ayah damia siap bertanya-tanya dan berbual2 kejap dengan penduduk kampung bertanyakan tanah yang nak dijual.


Pilih-pilih nak yg mana. First layer juta2 lah harga.


Kalau 2nd layer murah sikit. Dalam RM30-RM35 kaki persegi.


Dah berkenan sungguh saya kat tanah ni.


Siap turun amik gambar lagi kat area tanah yang saya berkenan ni. Tapi tapi tapi.. owner tak nak jual pulak. Hanya bagi sewa atau pajak sahaja.


Semalam tetiba rajin lah pula nak study pasal unit-unit utk keluasan tanah. Padahal masa saha degree dulu ambil course tanah pun. Sebab tu ada coursemate saya jadi ADO Pejabat Daerah Kulai, senior saya jadi ADO Pej Daerah JB, dan lain2 yang related dengan developer serta JUPEM. Kalau dulu2 org tanya saya nak jadi apa (masa masuk UTM), saya jawab nak jadi DO. Hihi... Eh ada ke perempuan jadi DO?

Lepas tu kami singgah disebuah gerai untuk bertanyakan pakcik2 dan makcik2 kat situ kot2 tahu pasal tanah yang nak dijual. Semua rata2 kata sekarang ada isu pulak nak jual tanah. Isu apa?


Isu ni lah! Pasal Forest City tu pulak. Ni projek Sultan Johor ni. Haritu saya ada nampak kat TV3 sempena Kemahkotaan Sultan Johor. Aduh! Cam mana nak beli ni? Tapi tak mustahil tanah area2 sini akan mencecah juta-juta-juta ringgit 3-5 tahun akan datang. Sekarang pun dah 1 juta.


Jam 5:30 petang, baru nak lunch. Kesian Ayyunie yang kelaparan dan kepenatan yang ikut kami ke hulu hilir. Mujur dia baik je. Eh anak2 saya memang behave dan baik kan.

Insyallah. Kalau ada rezeki saya beli tanah, adalah tu. Kun fa ya kun. Percaya dengan Rezeki Allah. Sesungguhnya Allah jua yang tahu apa yang terbaik untuk seseorang insan itu.

Habis cerita pengalaman saya mencari tanah. 











No comments: