Saturday, April 18, 2015

3 hari 2 malam di Le Grandeur Palm Resort


Berakhir sudah bengkel pemurniaan Rancangan Perniagaan RBC anjuran MARA yang diadakan di Le Grandeur Palm Resort, Senai selama 3 hari. 

Memang tak cukup 3 hari sebenarnya. Setiap detik masa adalah emas kepada para peserta. Kalau tahun lepas saya dijemput under KEJORA, tahun ni saya dijemput oleh MARA pula. 


Peserta-peserta yang tak sabar nak balik sebenarnya. Walaupun nampak muka happy dan ceria, namun saya tahu masing2 dalam otak berselirat memikirkan RP yang masih belum siap. 


Hanya 4 orang sahaja wanita sebagai peserta.  Kak Fiza yang hujung tu masuk dalam kategori idea perniagaan which means businessnya masih tak sampai 3 tahun, yang tengah 2 orang tu pula business masih baru iaitu sambal dalam botol dan bakery, dan saya yang hujung sekali.


Bersama Puan Haslina dari PUSMA MARA bertindak sebagai pegawai yang menjaga usahawan2 MARA Johor. Puan Haslina lah yang datang audit lawatan tapak masa CocoDamia terpilih ke stage 4 oleh KKLW tahun lepas. 


Bilik memang untuk tidur semata-mata. Banyak masa dihabiskan dalam ballroom untuk memperbaiki dan memurnikan lagi RP masing2.


Bilik saya mengadap padang golf.


Bilik air selesa sangat dan luas. Tapi sekali lagi bathtub tu for display only. Tak sempat nak guna semua fasiliti dalam bilik.


Sejuk sangat bilik ni. Tido malam siap stokin bagai. Walaupun dah set "low", tapi masih sejuk jugak.


Kalau ada kursus atau bengkel anjuran agensi, confirm makan 6 kali sehari kan. Yang makan tadi tak cerna habis lagi, dah kena makan lagi dan lagi.


Tapi ya lah, masing2 makan pun sikit je. Ni bukan datang holiday, ni datang memikul amanah business masing2 untuk lebih berkembang dan berjaya lagi. 


Setiap malam, makan hidang di chinese restaurant. Lepas tu cepat2 masuk ballroom lagi.


Malam pertama tu masakannya agak sukar diterima oleh tekak-tekak kami org melayu ni. Ntah rasanya lain dengan makanan cina yang biasa kami makan kot.


Malam kedua agak better rasanya. Semua makanan dah ada rasa dan pedas-pedas sedikit.


Kenangan yang pasti akan meninggalkan memori untuk kami masa akan datang. Lelaki yang kat depan tu lah cikgu kami. Yang banyak mengajar kami itu dan ini. Sporting dan selamba habis cikgu ni. So tak lah stress sangat kami buat RP yang betul2 memenuhi visi, misi dan objektif masing2 kan. Dan ada juga mentor2 yang dah menang 1.5juta, 700K dan 300K datang bersama2 sharing pengalaman masing2. Semoga kita semua dapat berjumpa lagi. Lagipun, kalau dah usahawan, pusing2 akan jumpa usahawan yang sama juga.

P/s: Roomate saya masa di hotel ni sama dengan roomate saya masa kursus di Niosh tahun lepas. So memang best lah dapat member kamcing sebilik kan. Awal2 dia dah whatapps saya untuk sebilik..:-)





No comments: