Sunday, August 10, 2014

RAYA lagi pada 13 Syawal || Tips mudah berpuasa 6 Syawal

Alhamdulillah..
Semalam 13 Syawal,
Dengan istiqamah,
Saya RAYA lagi!

Memang lain rasanya kemenangan Puasa di bulan Syawal ni. Ya lah, Ramadhan memang fitrah semua wajib puasa, tapi Syawal ni kiri kanan jiran saya buat open house, lepas tu selang 5 buah rumah, jiran buat kenduri kahwin pula. Semalam sekolah Aleesya pula buat Jamuan Hari Raya. Namun itu tidak mematahkan semangat saya untuk terus berpuasa 6 Syawal tanpa selang hari.

Saya tetap hadiri majlis2 tersebut. Tapi apabila tuan rumah jemput makan, dengan cara baik atau berbisik saya beritahu saya puasa. 

Tips dia adalah niat ikhlas dan benar-benar tekad. Kemudian buat dan istiqamah. Insyallah, Allah akan permudahkan. Malah saya tidak pula terliur untuk makan dan sentiasa merasa kenyang sahaja. Memang Allah betul2 bantu!

Semoga KEMENANGAN saya yang sejati benar-benar kembali kepada fitrah, kepada Allah SWT dan juga memiliki kesedaran tertinggi setiap saat!


Homemade Nasi Tomato sebagai juadah RAYA saya semalam.


Dimakan pula bersama dengan ayam masak merah. 

First time saya sempurnakan puasa 6 seawal ni. Kalau tidak, nak hujung2 baru sempurna atau selang-selang hari. Ramadan lepas banyak mengajar saya erti istiqamah. Semoga Ramadan akan datang memberikan 1001 makna dan pengajaran baru.

Selamat berpuasa 6 syawal kepada kalian semua!

P/s: Dah terbiasa bangun sahur. Awal pagi tadi dari jam 1 pagi sampai 4 pagi tak boleh tidur dan diisi masa dengan sepatutnya. Saya percaya ni semua kerana istiqamah!

No comments: