Tuesday, April 8, 2014

Antara barang-barang yang mengandungi kulit babi!


Serius!
Hati-hati uolss..
Kadang2 benda2 ni kita selalu jumpa dan kalau tak periksa betul-betul, boleh tersilap langkah terbeli yang mengandungi daging babi.

Contohnya macam berus-berus kat atas tu. Biasa nampakkan beru2 tu. Nak2 pula kalau kat kawasan luar bandar, memang selalu nampak berus2 kat atas tu.

Seorang kakak yang kerja kat hospital cakap "ingatkan rumah tangga je ada masalah, rumah pun ada masalah. Habis akak kena samak satu rumah sebab baru je lepas cat rumah guna berus tu".

Saya speechless!


Bukan berus cat jer tau, berus yang sapu2 kek atau wafer pun lagi kena amik kira. Alternatifnya gunalah berus nylon bukan dari berus berbulu haiwan.


Handbag dan kasut berjenama pun kena hati2 juga. Kadang2 kita mudah terpengaruh dengan sesuatu jenama tu. Tapi tak periksa betul2. 


Jacket, handbag yang dari China tu make sure dulu betul2 ya uolss. 


Hah ni pun takut kita terlepas pandang. Ya lah setiap sorang dari kita mesti ada dompet kan. Begitu juga dengan pouch Handphone. 

Ya Allah, lindungilah kami dari terguna barang-barang yang mengandungi kulit babi. Jauhilah kami dari sebarang penggunaan yang tidak disengajakan ini.

Lepas ni kita lebih berhati-hati erkk semua! Peringatan utk diri sendiri. Tapi selalunya saya memang cek betul-betul kalau bab kasut dan berus tu!

P/s: Gambar2 diambil semasa di Pameran dan jualan Hospital Sultanah Aminah, Johor Bahru oleh Jakim.




No comments: