Tuesday, October 30, 2012

Carragena Trifle || Kenyal dan lembut

 Hari Raya Aidiladha lepas..
Balik dari masjid, lepas makan2 menu utama..
Terus decided nak buat Carragena Trifle ni..

Ni bukan pertama kali buat, dah banyak kali jugak buat..
Cuma kadang2 buat tu tak sempat pulak nak snap2..


Beginilah rupa bentuk Carragena Trifle saya..
Kenapa nama Carragena??
Sebab saya tak guna tepung custard..
So saya gantikan dengan serbuk Carragena..


Serbuk Carragena ni membuatkan puding kita lebih kenyal tetapi lembut sesangat..
Umpama makan puding yang jual kat pasaraya2 tu..


Lagi satu saya tak suka guna kek swiss roll..
Saya suka guna moist chocolate cake utk dijadikan lapisan bawah..
Selalunya saya potong dadu2 kek tu supaya nampak lebih kreatif...haha..kreatif lah sangat!!


Ni yang dalam bekas kaca..
Sebaik2nya buat trifle ni guna bekas berkaca supaya senang nampak layernya..


Selalu kalau saya makan trifle yang orang lain buat, lapisan tengah tu agak2 lembik kan..
Pastu macam melekat2 kat sudu..sebab rata2 memang guna tepung kastard..
Ni saya guna carragena, memang KENYAL dan LEMBUT..
Dan yang pasti tak muak sangat..
Tu saya buat uji kaji dengan tangan lagi supaya nampak betapa kenyalnya Carragena saya ni..hihi

So selamat mencuba..
Resepi???
Sama jer macam puding Trifle lain...
Yang bezanya tepung kastard saya gantikan dengan serbuk carragena dan letak perasa mango sanquick..
Pastu kek layer tu saya guna kek kukus coklat..
Gigih tau order kek kukus dengan my student...hihi
Selamat mencuba..!!!!




p/s: Rupan2ya ada kesilapan teknikal tadi lappy kat rumah...kat office boleh pulak bukak blogger dashbord guna lappy..:))





 Klik2 sini, kot2 ada barang2 yang berkenan!!
 

3 comments:

ShidaGhazali said...

salam kak,

boleh ta aak tunjukkan mcm ne rupanya
serbuk carragena tucoz sy google, xbyk pun info kuar..

tq

mamaRIFQY said...

wahh..nampak sangat besttt!!!!

Ezna Khalili said...

sedapnya nampak!!!!