Monday, May 24, 2021

Resepi dan tips Sotong Celup Tepung Crunchy


Yuhuuuu...
Ni menu celup tepung saya masa berbuka pada 5 syawal haritu..
Alhamdulillah...kami sekeluarga dah selesai puasa 6 pada 9 syawal bersamaan hari jumaat lepas..
Musim2 PKP ni, puasa 6 pun cepat selesai sebab tak leh kemana2 kan..
So duduk rumah asyik makan, makan dan makan je...baiklah kita berpuasa..

Feeling2 makan Celup Tepung Bira Pata kononnya..
Padahal dok bira dapur jah pah ceroh...kiki..


So masa saya post gambar ni kat IG dan FB..
Adalah yang bertanya cam mana atau apa resepi nak bagi tepung tu bersalut penuh kat sotong..
Kadang2 kan ada yang buat celup tepung ni, tapi tepungnya tercabut dari sotong..

Ok meh saya share TIPS nya..
*JANGAN LETAK AIR DALAM TEPUNG"
Tu je tipsnya...senang kan..
Jangan sesekali masukkan air ke dalam tepung ke, dalam telur ke dll..
Habis tu kalau tak boleh masukkan air, nak masukkan apa ya?


Resepi penuh dalam video ya..
Tips nak ganti air tu dengan apa pun ada dalam video..
Senang je kan bahan2nya...
Cara2 nak buat pun senang kan..
Janji teknik kena betul..


Untuk baby crab celup tepung ni pula...
Lepas saya celup baby crab ni dalam bancuhan tepung tadi..
Saya bedakkan selapis lagi dengan tepung..
Baru lagi sedap dan crunchy...
Ikut suka tepung bahagian luar tu nak letak perasa paprika ke, kari ke, salted eggs ke terpulang..


Yang ni pula udang celup tepung..
Sama resepi dengan sotong celup tepung tadi...

PKP ni tak tau sampai bila lagi..
Nak merentas daerah dan negeri tak boleh lagi..
Kalau agak2 kerinduan nak makan celup2 tepung lagi..
Bolehlah cuba membuat di rumah sendiri..





:::Setiap penulisan sekadar ingin berkongsi saat-saat kemanisan, ilmu, info atau pengajaran yang diperoleh dalam menjalani kehidupan sementara menuju ke Alam yang kekal. Mohon maaf andai kata setiap bait-bait penulisan mencetuskan perasaan iri hati, riak atau ketidaksempurnaan. Sesungguhnya saya juga tidak lari dari sebarang kesilapan sebagai Khalifah Allah di muka bumi ini. Maafkan saya sekali lagi:::

1 comment:

NARDtheNERD said...

sedapnyaaa nampak celup tepung tu.. kita buat selalu tak jadi hehe