Tuesday, February 10, 2015

Kenangan solat di Masjid Jame' Asr Hassanil Bolkiah, Brunei


Alhamdulillah.
Tertunai juga hasrat dihati untuk bersolat di Masjid yang tersergam indah ini.

Last time, ayah damia sempat solat jumaat disini. Katanya sangat tenang dan begitu kagum dengan dekorasi dalaman dan luaran masjid ini. Kata ayah damia, karpetnya tu kalau kita pijak je, tenggelam kaki kita. Air-cond tak tahu lah berapa suhunya, memang sejuk ya amat. Mata pula tak lepas-lepas memandang keunikan dan keindahan dekorasi ruang Siling dan juga dinding.

Gambar di atas saya sempat snap masa baru keluar dari kereta.


Berputar-putar dan berpusing-pusing nak cari tempat solat wanita.
Ya lah, masjidnya besar dan banyak ruang pula.
Mujur jumpa pekerja yang lengkap beruniform dan siap ada pakai name tag.
Sah ni mesti pekerja di masjid ini.
Pekerja itulah yang membawa kami ke ruangan solat wanita.

Masuk je tempat ambil wudu'..
Wahhhh tersergam indah pancuran air terjun di tengah2 ruang.
Air yang keluar juga adalah melalui sensor tangan kita.
Pancuran sensor adalah dari atas dan keluar macam air terjun.

Toilet pun cantik sangat walaupun ruang dalam toilet hanya ngam-ngam dengan saiz badan kita.
Tiba-tiba terus teringat macam tu lah agaknya ruang liang lahad kot...;-)


Masuk je ruang solat wanita..
Subhanallah..
Cantik dan indah sangat tempatMU ini Ya Allah.
Lepas sahaja solat, mata tak lepas-lepas memandang ke atas untuk menghayati ruang kubah tersebut.
Menurut hajjah yang membawa kami ke sini, dekorasi ruang solat lelaki lagi mengagumkan.


Bergambar kenangan bersama hajjah.
Hajjah ni umpama kakak angkat saya dah di Brunei.
Memang selalu berhubung merapatkan silaturahim.

Tak payah bentang sejadah dah.
Sebab karpet sejadah ni dah terbentang luas.
Karpet sejadah ni terbentang atas karpet tebal yang lain.


Saya diluar masjid Jame' Hassanil Bolkiah.
Terima kasih Ya Allah kerana dapat menunaikan hasrat saya nak solat disini.
Oh ya, kata orang Brunei, kubah masjid ini adalah dibuat daripada emas padu.

Gambar-gambar tip top dibawah ini saya ambil dari blog:

Subhanallah.
Indah sekalikan masjid ini dan digambarkan pula melalui photography yang hebat ini.


Saya tak nampak pula bahagian ini.
Mungkin bahagian utama tempat lelaki masuk kot.


Ok, yang bahagian ni saya nampak dengan mata saya sendiri.


Bahagian ni pun sempat saya lalu.


Cantiknya kan.
Masa nak balik ke kereta lepas solat, saya nampak ramai pelancong2 cina memakai jubah hitam dan scarf untuk masuk ke masjid ini.


Cantik! Memang cantik!
Kalau nak tengok banyak lagi bahagian-bahagian masjid ni serta pemandangan masjid ini waktu malam, boleh lah ke blog:

p/s: Masjid Nabawi dan Masjid Al-Mukaramah juga yang tetap bersemadi dihati.









Post a Comment