Monday, August 23, 2021

Resepi cempedak goreng rangup krukk krukk


Musim durian..
Kita buat cekodok durian..

Musim cempedak..
Kita buat lah cempedak goreng..

Puas hati hah goreng banyak2..
Terbaru minggu lepas beli cempedak goreng 3 ulas RM5. 
Ya.. Ulang suara, 3 Ulas RM5..
Hah ni goreng banyak2 siap boleh bagi kat kawan2 Daim lagi..



Ni resepi cara saya krukk krakk krukk krakk..

Tepung beras
Sedikit air kapur
Sedikit serbuk kunyit
Air sejuk peti
2 biji telur
Garam
Gula

Dah Pro masak kan.. 
So tak ada sukatan, masak main agak2 je..
Haha..kidding.....
Tapi serius selalunya main agak je sukatan ikut kuantitti berapa banyak cempedak tu..
Agak2 bancuhan tak likat sangat, tak cair sangat...ok dah tu..

Selamat mencuba.


Ada yang tanya saya macam mana nak buat krukk krakk krukk krakk tu dalam minyak...
Actually tak ada buat apa pun, celup cempedak dalam bancuhan tepung, then goreng..
Nanti krukk krakk krukk krakk tu akan terbit sendiri..
Nak lagi halus krukk krakk tu, tambah telur ya...
Resepi atas saya guna 2 biji telur.







:::Setiap penulisan sekadar ingin berkongsi saat-saat kemanisan, ilmu, info atau pengajaran yang diperoleh dalam menjalani kehidupan sementara menuju ke Alam yang kekal. Mohon maaf andai kata setiap bait-bait penulisan mencetuskan perasaan iri hati, riak atau ketidaksempurnaan. Sesungguhnya saya juga tidak lari dari sebarang kesilapan sebagai Khalifah Allah di muka bumi ini. Maafkan saya sekali lagi:::

No comments: