Thursday, October 9, 2014

Qurban itu sunat muakkad

Gambar-gambar Raya Aidiladha dari DSLR..


Satu2nya gambar raya Aidiladha yang ada.
Sedang menanti saat2 lembu diqurbankan.


Masing2 sedang mencuba untuk menumbangkan lembu.
Boleh tahan juga lembu ni.


Susah juga nak tumbangkan lembu ni.


Akhirnya ditumbangkan juga.
See, ayah damia siap buat peace lagi.
Padahal tukang pegang tali je. Hihi..


Tarik kuat-kuat takut lembu bangun semula..


Banyak kudrat yang diperlukan untuk menumbangkan seekor lembu.


Akhirnya kau tewas jua.


Sesi menenangkan lembu dan siap2 untuk sembelih.


Alhamdulillah, selamat diqurbankan...


Proses melapah kulit.


Tu lah ustaz yang sembelihkan lembu tu..


Pegang kaki berani lah kan...haha


Proses mengeluarkan isi perut lembu


Hati2 jangan sampai perut pecah..


Tarik2 usus perut..


Dah macam selfie pula gayanya..
Ramailah budak2 yang berani main2 mata, hidung dan telinga lembu ni..
Berani sungguh diaorg..


Gantung untuk siap2 dilapah


Proses memotong daging


Yang ni pula mengkapak daging dan menimbang dilakukan agar pemberian sama rata.


Alhamdulillah, sempurna sudah ibadah qurban tahun ini.
Kita pasang niat sama-sama ya agar tahun depan diberi kesempatan umur dan rezeki untuk qurban lagi.
Niat membantu mereka yang susah2. Insyallah, rezeki digandakan.

:::Setiap penulisan sekadar ingin berkongsi saat-saat kemanisan, ilmu, info atau pengajaran yang diperoleh dalam menjalani kehidupan sementara menuju ke Alam yang kekal. Mohon maaf andai kata setiap bait-bait penulisan mencetuskan perasaan iri hati, riak atau ketidaksempurnaan. Sesungguhnya saya juga tidak lari dari sebarang kesilapan sebagai Khalifah Allah di muka bumi ini. Maafkan saya sekali lagi:::
Post a Comment