Wednesday, February 26, 2014

Cendawan tiram tak muncul-muncul..


Sedihnya.
Cendawan oh cendawan
Bila engkau nak tumbuh ni?


Dah 26 hari beli masa kat Bangi Gateway lepas, tapi engkau masih tak nak muncul-muncul..
Hari-hari tau dok belek tengok kot-kot adalah sedikit percambahan ke tidak..
Langsung tak ada!


Staff saya punya bongkah cendawan last week dah tumbuh cendawannya.
Beli hari yang sama dengan saya beli..
Kot sesiapa yang ada idea macam mana nak bagi tumbuh cendawan yang tak kunjung tiba ni..


Masa mula2 beli tu, saya dah korek yang kulat2 tu, then tutup dengan stopper 5 hari..
Lepas tu simpan atas peti sejuk je..
Malas lah nak tutup dengan kain lembap dan simpan tempat gelap..

So tadi ada one of my student suggest da;am IG supaya simpan dalam tempat gelap dulu..
Sebab bongkah ni memang sensitif dengan cahaya..
Ada lagi sorang kawan kat FB sugget supaya korek semula yang kulat2 tu..
Tutup dengan stopper lagi dalam 3 hari dan tgk hasilnya..

Oraitt, saya akan try..
Semoga cendawan saya beranak-pinak dengan  meriahnya..
Jangan cepat monopous ya!


No comments: