Thursday, February 28, 2013

Khasiat Kurma Ajwa atau Kurma Nabi

Masa kat Madinah, saya sempat beli sedikit kurma, kekacang, buah tin, buah zaiton serta beberapa jenis kismis utk dibawa balik Malaysia. Antara kurma yang menjadi pilihan saya adalah kurma AJWA atau lebih dikenali kurma NABI. Kurma ni banyak khasiatnya dan merupakan kurma kegemaran Nabi Muhammad SAW.

Saya beli kurma ni dekat pasar kurma Madinah. Lebih kurang 500m dari Masjid Nabawi. Jalan kaki jer pun. Berpeluh gak nak sampai pasar kurma ni. Kami ikut pakcik yang pernah beberapa kali datang ke Madinah ni..

Harga RM120-RM160 utk kurma Ajwa ni mengikut gred tersendiri. Alhamdulillah.. Saya dapat RM90 sekilo utk kurma Ajwa gred AAA. Rezeki saya dapat harga murah sebab beli ngan kawan pakcik tu.

Kurma Ajwa ni lain sikit bentuknya tau. Saiznya sederhana, lebih banyak kedutan dan kadang2 kedutan tu ada kalimah Allah. Warnanya pun lebih hitam dari kurma2 lain. Khasiatnya boleh mengatasi racun dan sihir, mungkin disebabkan kandungan buah kurma yang mempunyai barakah itu sendiri. Selain itu khasiat yang lain adalah menguatkan urat perut, mengendurkan urat saraf serta melembutkan perangai.

Jujurnya kalau saya tak beli atau tak sampai ke Madinah, mesti saya tak tahu betapa banyaknya khasiat Kurma Ajwa atau lebih dikenali kurma Nabi ni.. Jemput datang rumah saya utk sama2 rasa kurma Ajwa dan air zam zam ya..





2 comments:

Gieyana said...

Suami belikan kurma nie during pregnancy ni gak...:-)

*∽ IZAN ∽* said...

wah satu perkongsian yang baik. kita ni tengok kurma semua macam sama jee.. cuma cari yg lembut ke yg kerasss.. rupanya khasiat setiap jenis kurma tu lebih dari itu