Friday, March 27, 2020

Resepi agar-agar gula melaka



Tak ada bazar ramadhan akan diadakan sebab covid19 ni?
Tak pe tak pe..
Masa perintah kawalan pergerakan ni lah mak-mak boleh praktis masak kuih2, lauk2, atau aneka nasi favourite suami dan anak2 kan. Banyak masa terluang tu. 28 hari boleh praktis masa #stayathome. Tapi ikut kemampuan dan keupayaan masing2 lah.


Ni kuih favourite keluarga saya time ramadhan. Memang biasa buat sendiri pun agar2 gula melaka ni sebab senang je pun. Tapi nikmat dapat makan sejuk2 time berbuka, fuhhh..


 Ok bagi sesiapa yang nak try resepi ni, bolehlah cuba. 
Saya halalkan semua resepi2 yang saya share. 
Saya pun bukanlah terror memasak sangat pun, tapi practice make perfect sebab hobi.... 

Bahan2nya:
1 ketul gula melaka
1 liter air
1 peket serbuk agar2 10g
1 biji telur
1/4 cawan gula
100ml santan kotak
Sedikit garam
Daun pandan disimpul

Cara2nya:
1. Masak gula melaka, air, gula, garam, serbuk agar2 dan daun pandan sehingga mendidih.
2. Dalam mangkuk lain, kacau/godak santan dan telur sehingga sebati.
3. Kemudian tuangkan santan dan telur tadi kedalam periuk yang berisi air gula melaka perlahan2 sambil kacau cepat2 untuk elakkan telur dan santan tadi berketul. Pastikan api besar ya.
4. Dah siap, tutup api. Tuangkan ke dalam bekas yang sesuai dan tunggu sehingga sejuk. Masukkan dulu dalam peti ais, baru chill chill makan . 

Selamat mencuba.



::Setiap penulisan sekadar ingin berkongsi saat-saat kemanisan, ilmu, info atau pengajaran yang diperoleh dalam menjalani kehidupan sementara menuju ke Alam yang kekal. Mohon maaf andai kata setiap bait-bait penulisan mencetuskan perasaan iri hati, riak atau ketidaksempurnaan. Sesungguhnya saya juga tidak lari dari sebarang kesilapan sebagai Khalifah Allah di muka bumi ini. Maafkan saya sekali lagi:::

No comments: