Tuesday, January 31, 2012

Tanglong aku mahu terbang!!!

Sabtu malam ahad lepas..
Kejiranan lorong rumah ibu ni ada buat BBQ sempena CNY..
Style makanan macam biasa pot luck..
Block A bawak ayam, block B bawak udang, dan begitulah seterusnya..
Walau cam mana pun bukan sahaja makanan yang meriah, org pun turut ramai turun padang sama2 celebrated dengan kaum cina yang ada...alaaa..tak ramai pun kaum cina...3 family jer...tapi tetap havoc tau..


Dipendekkan cerita, lepas jer kami habis makan dan chatting2 sesama jiran..
Maka acara menerbangkan tanglong ramai2 pun bermula..
Masing2 excited sebab kebanyakannya adalah first time main tanglong ni..
Tanglong ni pula disponsor oleh salah seorang family cina yang ada..
Anggaran lebih 30 buah family sama2 menerbangkan tanglong ni..


Masing2 cuba menghidupkan lilin dalam tanglong tu..


Uncle n family dia yang sponsor semua tanglong dan mercun pada malam tu..


Ingat senang ke nak terbangkan tanglong tu..
Ada yang awal2 lagi dah terbakar tau..kesian kesian..


Tanglong pertama yang diterbangkan!!! Hoorey!!


Nak terbangkan tanglong ni sebaik2nya kena ada 4 org yang pegang setiap penjuru supaya senang terbang..
Dan make sure yang angin dalam tanglong tu penuh baru lepaskan..
Kalau tak nanti tanglong akan jatuh ke bawah..


Cantiknya tanglong2 tu terbang..


Akhirnya tanglong saya naik jua..
Susah nak naikkkk tau..
Sebab tak ada org nak tolong naikkan..
Yerlah aleesya + ayyunie just tolong tgkkan ajer..
Ayah damia pulak sibuk jadi MC malam tu..
Nasib baik jiran2 cina sudi membantu ibu terbangkan tanglong itu..


Yeayyy!!! Tanglong saya dah naik...
Org cina percaya bahawa tanglong akan membawa hajat kita kepada Tuhan..
Dan sebab itu sebaik2nya tulis wishlist kita kat tanglong tu sebelum dilepaskan..
Hehehe..tak ada maknanya kami nak tulis2 wishlist..
Tapi dalam hati tetap berdoa wishlist yang diminta dalam hati sebelum lepaskan tanglong tu...haha


Tanglong biru tu antara yang terakhir naik..


Masing2 teruja dan bertepuk tangan setelah tanglong masing2 naik..


Ya Allah...cantiknya pemandangan waktu tu..


Dihiasi pula dengan mercun2 serta bunga api yang menghiasi langit malam tu..

p/s: Apa2 pun ini memang kenangan terindah buat penduduk2 lorong kejiranan rumah kami...kalau boleh ibu nak beli sendiri tanglong tu dan nak main ngan both damias pulak pada masa akan datang..


p/s: Ibu tanya aunty cina tu kemana tanglong tu pergi...aunty tu jawab "pergi jumpa Tuhan lah"...hehehe


p/s: Kalau ikut secara logik..kemanakah Tanglong itu akan pergi??? Cer jawab cer jawab!!!




3 comments:

Mama Zharfan said...

cantiknya pic ada tanglong terbang and bunga api tu...

firdausi said...

tak tahula kak ayu.. saya punya persoalan sama ngan kak ayu.. dok terjawab lagi..

Sidratul Muntaha said...

abis api..
jatuh ke pokok ker..
ke longkang ker..
ayu..
semalam..
lepas zohor,aku tido kejap.
aku mimpi menangis2 and berpeluk2 dgn ko.
ko pun sma dlm mimpi tu nangis2 jugak dgn aku
naper yerk?!
trus aku bgun and aku istighfar.