Saturday, September 5, 2015

Hobi bersama Quadcopter hanya selama 2 hari


Cerita 2 minggu lepas.
Berkobar-kobar nak beli Quadcapter ni.
Gara-gara tertarik dengan gambar2 dan video2 aerial photography.
Hobi saya kan suka gambar..harusssslahhhhh kan...;-)
Upload tak upload lain cerita.
Janji kepuasan ambil gambar dan semestinya hasil yang terbaik.

Eh ada juga yang panggil Drone kan.
Ada juga yang panggil UAV.

Ada 3 sebab kenapa orang beli benda ni.

Tahap 1 untuk main games, just suka2.
Tahap 2 untuk hobi, sambil main sambil snap gambar.
Tahap 3 pula untuk profesional, contohnya kerja-kerja yang melibatkan pengumpulan data atau spy.

Disebabkan saya just untuk hobi, so saya beli quacapter yang basic tapi ada kamera, wifi dan paling penting boleh buat stunt flip 360'. Hihi...betapa happynya saya bila dah pandai control dan buat stunt flip dengan quadcopter ni. 

Hari pertama saya berlatih di luar rumah je.
Tapi disebabkan ruang yang terhad, asyik terbabas je quadcopter ni.
Mujur tak masuk longkang.
Gambar2 dan video pun banyak yang saya snap, tapi tak sempat nak tranfer lagi.

Hari kedua pula saya bermain di Hutan Bandar. 
Memang syokk lah kan. Tempat luas dan boleh terbang tinggi.
Setinggi atau lebih tinggi dari layang2 yang ada.

Tapi tak ada rezeki.
Bila dah terlampau tinggi, sensor coverage hilang signal pula.
Mula2 nampak lagi quadcopter tu kat atas langit.
Lama2 huaaa...hilang kemana sudah.

Puas cari, berjam2 cari.
Tapi masih tak jumpa.
Kalau yang harga ribu riban tu, siap ada GPS boleh balik sendiri.
Ni yang ratus2 je (ok lah untuk newbies macam kami), hilang ke mana pergi.


Lebih kurang macam gambar kat atas lah quadcopter saya tu.


Kebetulan lepas saya muatnaik gambar saya hilang tu, saya tekan lah hashtag drone, sekali ternampak pula ada yang senasib dengan saya hilang dia punya drone masa tu. Saya pun siap komen lagi sebab sama2 mengalami situasi yang sama kan.


Gigih kawan sorang ni cari drone dia. Siap ketuk pintu rumah orang lagi. Hihi..
Ya lah benda dah lah baru beli, harga pun boleh tahan, bersemangat dengan hobi baru pula tu...sekali hilang entah kemana. Kalau rosak depan mata ke, patah depan mata ke itu lain citer kan. Ni hilang!

Frustnya dihati..
Pabila hilang jauh pergi..
10 kali tawaf sudah kucari..
Namun engkau tetap menyembunyi..

Ku anggap sudah tidak ada rezeki..
Namun masih merajuk dihati..
Kerana cita2 nak ambil gambar aerial photography..
Tak sempat transfer, engkau pula pergi..
Insyallah ada rezeki, beli lagi..

Sekadar luahan hati, untuk blog yang disayangi..

p/s: Alhamdulillah...dah ada gadget baru buat penganti since last week..Terima kasih Allah..


No comments: