Monday, May 11, 2020

Resepi Kubedeh Kebab & Nasi Saffron


Woww...Mediterranean craving satisfied..
Semalam saya masak menu2 tema meditteranean untuk berbuka..
Bergelek2 Ya Habibi Ya Maulana juga lah kat dapur nak siapkan..hihi..
Tapi hasilnya sangatlah puas hati untuk kami sekeluarga..Alhamdulillah..

Btw sebelum ni tahun 2015 saya dah pernah share kat dalam blog ni resepi kubedeh kebab..
Kalini buat pun saya guna resepi yang sama juga..
Cuma ada olahan sikit dari guna cili api tukar ke Capsicum..
Yang lain2 bahan2 dan caranya masih sama..

Saya share semula ya resepinya disini

Bahan-bahan:
500gram daging ayam cincang/ isi ayam
1 biji bawang holland
1 sudu kecil serbuk kunyit
1/2 sudu kecil lada hitam
1 sudu kecil rempah morocco
1/2 sudu kecil serbuk cili
Secubit lada sulah
1/2 biji capsicum saiz besar
Secubit garam & perasa



Cara-caranya:
Kisar kesemua bahan2 diatas dalam food processor sehingga sebati.
Kemudian masukkan dalam ziplock.
Tekan2 dan ratakan ke seluruh ziplock.
Perap dalam chiller selama 2-3 jam.
Lagi lama lagi bagus.
Boleh rujuk pada video diatas ya.


Kalau ada skewer yang leper (tak sesuai guna yang bulat), boleh terus tekan2 kubedeh tadi pada skewer dan bakar atas api arang.
Tapi kalau tak ada skewer yang sesuai, boleh ikut cara saya ni ya.
Alaskan loyang dengan baking paper.
Kemudian tuangkan semua kubedeh tadi dalam loyang.
Rata-ratakan agar dapat ketebalan yang sesuai.
Jangan nipis sangat, jangan tebal sangat.
Guna tangan agak melekat2 ya, jadi ratakan guna baking paper tadi.
Bila dah sama rata, potongkan adunan kubedeh tadi pada 4 dengan memanjang.
Kemudian boleh lah buat garis-garis pada setiap bahagian.
Bakar dalam oven sehingga masak dengan suhu 190'c selama 20 minit.
Untuk dapatkan aroma hangit2 tu, saya bakar pula atas pan selama 10 minit depan belakang.


Menu semalam, selain saya buat Kubedeh kebab, saya juga buat kambing BBQ dan Meatball Grill..


Ni masa proses bakar atas pan.
Guna api kecil sahaja.
Kambing tu banyak lemak2 sedapnya..


Hasil selepas dibakar.
Boleh juga bakar sekali tomato, cili hijau dan bawang bombay ya.
Daun pudina kalau ada lagi syokkk makan dengan nasi.
Lebihan pudina saya buat teh pudina.
Memang nyaman..

Nampak renyah, tapi sebenarnya tak susah mana pun nak buat ni.

Untuk Resepi Nasi Saffron pula, rendam besar basmathi selama 1 jam. Kemudian toskan.
Tumis 3 sekawan bersama butter dalam periuk.
Apabila dah naik bau, masukkan beras yang ditoskan tadi.
Kacau2 hingga air kering dan masak beras seperti biasa.
Bila dah masak, keluarkan 1/3 nasi dari periuk dan titiskan dengan air saffron.
Cara hidangan, letak nasi yang warna putih di bahagian bawah, manakala nasi saffron tadi dibahagian atas.
Kemudian hidangkan bersama kubedeh dan sayur2 yang telah dibakar tadi.
Sedap dihidangkan bersama sup kambing atau kari daging.

Selamat mencuba..




::Setiap penulisan sekadar ingin berkongsi saat-saat kemanisan, ilmu, info atau pengajaran yang diperoleh dalam menjalani kehidupan sementara menuju ke Alam yang kekal. Mohon maaf andai kata setiap bait-bait penulisan mencetuskan perasaan iri hati, riak atau ketidaksempurnaan. Sesungguhnya saya juga tidak lari dari sebarang kesilapan sebagai Khalifah Allah di muka bumi ini. Maafkan saya sekali lagi:::

No comments: