Tuesday, May 5, 2020

Resepi Kulit Karipap menggunakan Breadmaker



Resepi asal saya ikut yang share kat FB.

Tapi saya olah resepi tu jadi half adunan je. Dapat 12 biji karipap saiz besar sikit dari dari karipap biasa tu.

Puas hati dapat buat karipap sendiri hah. Besar dan inti pun saya letak padat2. Bukannya karipap oksigen yang kadang2 kita beli tu 😁.

Berikut adalah resepinya. Masukkan dalam Breadmaker ikut susunan dibawah ya.

✔️Air sejuk peti ais 120ml
✔️Garam 1/2 sudu kecil
✔️Tepung gandum 250gram
✔️Tepung beras 2 sudu besar
✔️2 sudu minyak + 2 sudu majerin (panaskan biar berasap)

Saya uli guna function 'knead' 2x ya. 1 kali uli 8 minit. Dah siap 2x uli, rehatkan kejap doh dalam 15 minit. Pastu ready untuk canaikan dan letak inti. Kemudian bolehlah goreng dalam minyak yang banyak. 

Inti tu terpulang pada selera masing2. Letak sardin ke, letak sayur2 ke. Macam saya letak inti daging cincang dan kentang yang dimasak kari secara kering, kemudian tambah lagi telur rebus yang dibelah 4. Memang sedap dan mengenyangkan. 


Rangup diluar, lembut didalam. 

Selamat mencuba! 


::Setiap penulisan sekadar ingin berkongsi saat-saat kemanisan, ilmu, info atau pengajaran yang diperoleh dalam menjalani kehidupan sementara menuju ke Alam yang kekal. Mohon maaf andai kata setiap bait-bait penulisan mencetuskan perasaan iri hati, riak atau ketidaksempurnaan. Sesungguhnya saya juga tidak lari dari sebarang kesilapan sebagai Khalifah Allah di muka bumi ini. Maafkan saya sekali lagi:::

No comments: