Monday, May 18, 2020

Resepi Ikan Percik


Macam2 cara nak bakar ikan ni. 
Dalam Oven, Air Fryer, atas Pan hatta dalam pemanggang ajaib pun boleh. 
Tapi tetaplah tidak sama dengan bakar atas arang. 
Sebab bau bara api tu yang menyedapkan lagi rasa ikan percik ni. 
Tapi kalau setakat bakar 2 ekor, tak ada maknanya nak hidupkan arang. 
Sudahnya bakar dalam 'para', letak direct atas api terus. 
Rasalah juga aroma hangit2 api tu at least .


Ok, ni saya sertakan resepi Ikan percik cara saya. 
Kot lah ada yang nak mencuba.
Ikan perap dulu dengan kunyit dan garam. Kemudian bakar atas api.
Untuk kuah percik:

4 ulas Bawang merah*
1 ulas bawang putih*
Secubit belacan*
1 inci halia*
1/2 sudu ketumbar*
1 kotak santan 200ml
1 cawan air
1 keping asam keping
2-3 sudu cili kering kisar
Garam, gula & perasa
Mula2 blend dulu semua bahan yang bertanda *, kemudian masukkan dalam periuk bersama bahan2 yang lain, kacau2 kuah sehingga pekat. Kepekatan bergantung pada selera masing. Tuangkan kuah sikit demi sikit pada ikan bakar, dan terus membakar sehingga 3 kali tuang kuah. Siap.


Saya sertakan sekali video secara ringkas sebagai panduan.
Moga bermanfaat.
Selamat mencuba..





::Setiap penulisan sekadar ingin berkongsi saat-saat kemanisan, ilmu, info atau pengajaran yang diperoleh dalam menjalani kehidupan sementara menuju ke Alam yang kekal. Mohon maaf andai kata setiap bait-bait penulisan mencetuskan perasaan iri hati, riak atau ketidaksempurnaan. Sesungguhnya saya juga tidak lari dari sebarang kesilapan sebagai Khalifah Allah di muka bumi ini. Maafkan saya sekali lagi:::

No comments: