Monday, May 4, 2020

Resepi Sambal Pauh Ikan



Pauh tu apa?
Pauh tu Mangga Muda lah..

Halah halah..
Kalau makan sambal pauh ikan ni dengan nasi panas2, boleh menyebabkan pertambahan berat badan ni. Mana tak nya, mau 2-3 kali menambah2 nasi ni.
Boleh dikatakan "ibu" segala menu lah ni kalau ada sambal ni atas meja..

Rasanya yang masam2, masin2 dan pedas2 memang sempurna.
Makan nasi dengan ni je pun dah cukup sedap, apatah lagi kalau ada lauk2 sampingan lain kan.


Ok jom kita tengok resepinya.
Resepi ni saya olah sikit supaya tak pedas sangat.
Barulah anak2 pun dapat makan dengan gembira.
Sampaikan diaorg pun bertambah-tambah nasi jua.

Bahan-bahannya:

1 tangkai cili merah besar
10 tangkai cili padi hijau
1/2 sudu kecil garam
Sedikit Ajinamoto (optional)
1 biji mangga muda saiz sederhana
2 ekor ikan rebus bersama garam dan asam jawa
(Kemudian saya goreng ikan tu gitu je dalam Air Fryer kejap untuk bagi garing sikit dan kering, barulah sambal kita pun kering dan tahan lama sikit)

Cara-caranya:

Saya masukkan semua bahan2 diatas kecuali mangga dalam Food Processor, kalau rajin nak tumbuk pun boleh. Kemudian sagat mangga muda dan boleh lah digaulkan bersama sambal yang dalam food processor tadi. Dah siap.

Selamat mencuba.



:::Setiap penulisan sekadar ingin berkongsi saat-saat kemanisan, ilmu, info atau pengajaran yang diperoleh dalam menjalani kehidupan sementara menuju ke Alam yang kekal. Mohon maaf andai kata setiap bait-bait penulisan mencetuskan perasaan iri hati, riak atau ketidaksempurnaan. Sesungguhnya saya juga tidak lari dari sebarang kesilapan sebagai Khalifah Allah di muka bumi ini. Maafkan saya sekali lagi:::

No comments: