Monday, November 30, 2015

Nasi Ulam Cikgu, Pengkalan Chepa

Balik Kelantan minggu lepas, ayah damia dan saya sempat membawa keluarga mertua saya makan tengahari di tempat tersohor iaitu Nasi Ulam Cikgu. Biasanya kami makan di Pusat Kraftangan di Kota Bharu sahaja, namun kalini berubah angin ke tempat yang jauh sikit iaitu cawangan di Pengkalan Chepa.

Aneka ulam-ulaman segar dan yang dicelur

Semestinya kalau sampai kesini, menu utama ialah sesi pilih memilih ulam yang beraneka jenis tu. Saya awal-awal dah ambil pakis celur, bendi celur, petai celur, terung celur dan juga ulam raja segar. Saya ni memang pantang nampak ulam, wajib ambil dan makan.Dan insyallah confirm habis punya ulam-ulaman tu saya makan.

Aneka lauk yang simple tapi menarik perhatian.

Tak lengkaplah kalau ambil ulam tak ambil budu dan ikan bakar kan. Menu wajib juga tu. Tambah sikit tempoyak dalam budu dan cili api serta diperah sedikit limau nipis, perghhh...tak pandang lauk lain dah. Tapi tetap kena ambil lauk yang berkuah sebab ada budak-budak dan orang tua kan. Kang tercekik pula mereka makan.

7 dewasa, 6 kanak-kanak
Meriah sungguh meja kami haritu. Meriah dengan melayan kerenah budak2 yang ramai tu. Al-maklum ler, ibu ayah masing2 kerja kan. So kita angkut semua makan disini. Dan jangan lupa ambil buah tembikai sebagai pencuci mulut.

Ramai yang kata makan disini murah, murah, murah. Kami makan haritu jumlah keseluruhan RM90. Ok lah kan ada ikan talapia goreng 2 ekor, ayam goreng berempah 3 ekor, ikan patin masak tempoyak, ikan keli goreng berempah sekor serta 2 jug air. Nasi kalau tak silap 7 pinggan kot.

Both Damias ngan cousins

Kalau uols ke Kelantan, jemputlah singgah makan di tempat tersohor ni. 
Oh ya, buat pengetahuan semua, sehari sebelum kami makan disini, mendapat perkhabaran di media sosial yang owner atau pengasas Nasi Ulam Cikgu ni telah pulang ke Rahmahtullah. Sama-sama kita sedekahkan Al-Fatihah untuk beliau.

No comments: