Tuesday, November 10, 2015

Resepi Jus Alpukat/Avocado


Seawal 7 pagi harini  lagi saya dah siap buat Jus Alpukat dan Meehoon Goreng sebagai hidangan sarapan saya. Sejak kebelakangan ni, buah-buahan Import memang menjadi teman setia saya. Tak sah kalau tak makan buah-buah seperti epal, oren, anggur, pear, delima dan termasuklah Avocado ni. Lain macam seleranya. Terutama waktu pagi. Baguslah kan makan buah pagi-pagi. Banyak kebaikannya.

Ok, disini saya share cara-cara untuk membuat Jus Alpukat/Avocado yang paling ringkas. Teringat saya kalau ke Bandung atau Batam, memang Jus Alpukat ni menjadi minuman wajib. Memang lemak-lemak manis dan sejuk gitu.

Bahan-bahan

1 biji buah Avocado
2 sudu makan susu pekat
2 sudu makan fresh milk (Dutch Lady)
Sedikit gula
1/2 cawan air masak
Beberapa ketul ais (terpulang nak banyak mana)
Sos coklat (saya buat sendiri pagi tadi)

Cara membuatnya

Kisar semua bahan hingga hancur atau smoothie. Saya guna food processor je. Dalam gelas, tuang sos coklat ikut kreativiti masing2. Kemudian tuang bahan2 yang dikisar tadi. 
Selamat menikmati Jus Alpukat/ Avocado yang lemak-lemak sejuk ni.

p/s:  Ok nak siap2 gi KL sudah. Selamat Hari Deepavali kepada rakan2 saya yang beragama Hindu.







:::Setiap penulisan sekadar ingin berkongsi saat-saat kemanisan, ilmu, info atau pengajaran yang diperoleh dalam menjalani kehidupan sementara menuju ke Alam yang kekal. Mohon maaf andai kata setiap bait-bait penulisan mencetuskan perasaan iri hati, riak atau ketidaksempurnaan. Sesungguhnya saya juga tidak lari dari sebarang kesilapan sebagai Khalifah Allah di muka bumi ini. Maafkan saya sekali lagi:::

No comments: