Tuesday, April 28, 2020

Resepi Roti Boy ala Paparoti



Alhamdulillah..
Ni buat masa Iftar day 3..

First time seumur hidup buat Roti Boy ala Paparoti ni..
Menjadikkkkk...
Terima kasih Allah..
Pencapaian terbaru saya dalam meroti ni..

Masa bakar tu, harum semerbak rumah dengan bau coffee..
Dah macam bau kat Aeon kedai Paparoti pula feelingnya..
Apa2 pun anak2 suka sangat makan time panas2 roti ni..
Kalau sejuk pun, masuk je dalam Air Fryer 3 minit gitu untuk panaskan..
Memang berbaloi lah buat time PKP ni..


Untuk rujukan akan datang, saya tepek resepi disini..
Resepi asal dari IG: ummikitchen88

Bahan2 (Topping):
50gm butter
1 biji telur
40gm gula perang
1/2sk esen vanilla
1sb nescafe + 1sb air panas (larutkan)
60gm tepung gandum
10gm tepung jagung
(adunkan kesemua bahan dengan whisk, masuk dalam piping beg dan simpan dalam peti ais selama 30 minit sekurang2nya)

Bahan2 (Inti):
Butter
(bekukan dalam peti sejuk, nak potong kiub siap2 pun boleh)

Bahan2 (Roti):
1 biji telur
30gm gula
250g tepung gandum
1sb susu tepung
1sk yis
150ml air biasa
30gm butter
Secubit garam


Cara membuatnya, saya ada sediakan video sikit untuk rujukan akan datang juga ni.
Al-maklumlah first time kan..
Nak juga rekod ada kenangan..
Betapa berjayanya buat Roti Boy ni..hihi..

Selamat mencuba.
Saya boleh, anda pun pasti boleh..


::Setiap penulisan sekadar ingin berkongsi saat-saat kemanisan, ilmu, info atau pengajaran yang diperoleh dalam menjalani kehidupan sementara menuju ke Alam yang kekal. Mohon maaf andai kata setiap bait-bait penulisan mencetuskan perasaan iri hati, riak atau ketidaksempurnaan. Sesungguhnya saya juga tidak lari dari sebarang kesilapan sebagai Khalifah Allah di muka bumi ini. Maafkan saya sekali lagi:::

No comments: