Friday, April 3, 2020

Resepi Pulut Sekaya



Projek pulut sekaya pula petang ni.
Tak pe saya percaya bukan saya sorang je busy kat dapur time #stayathome ni, tapi semua mak2 around the world pun sama 7hari seminggu busy sama. Kita serupaaaaaaaaa... 
Bagi yang nak cuba resepi dari saya ni, boleh ikut cara ni ya.



Bahan2nya:

Lapisan atas
1 kerek nise/gula melaka
2 sudu besar gula perang
5 biji telur
1 kotak santan 200ml
1 sudu besar tepung gandum
Sedikit essence vanilla
Sedikit air
Daun pandan

Lapisan bawah
2 cawan beras pulut
1 cawan santan
Sedikit garam
Air secukupnya 

Cara2nya:

1. Rendam pulut sekejap. Lagi lama lagi bagus. Kemudian kukus pulut bersama santan dan garam dalam loyang. Dah masak, tekan2 pulut tu biar mampat dan cucuk2 dengan garfu supaya sekaya tak pulut tu tak terpisah nanti.
2. Masak gula melaka, gula perang, air dan daun pandan sehingga cair dalam periuk lain. Dah masak biarkan sejuk seketika.
3. Blendkan telur, santan, tepung gandum, essence vanilla dan masukkan sekali air gula melaka yang dicaikar tadi. Blend sampai sebati.
4. Kemudian tuangkan semuanya kedalam pulut yang dikukus tadi. Kukus lagi hingga sekaya masak betul2. Boleh guna lidi cucuk nak tengok sekaya dah masak ke belum.
5. Bila dah masak, biarkan sejuk betul2 dulu baru potong. Selamat mencuba.

#pulutsekaya




::Setiap penulisan sekadar ingin berkongsi saat-saat kemanisan, ilmu, info atau pengajaran yang diperoleh dalam menjalani kehidupan sementara menuju ke Alam yang kekal. Mohon maaf andai kata setiap bait-bait penulisan mencetuskan perasaan iri hati, riak atau ketidaksempurnaan. Sesungguhnya saya juga tidak lari dari sebarang kesilapan sebagai Khalifah Allah di muka bumi ini. Maafkan saya sekali lagi:::

1 comment:

Umi Nazrah said...

Oh belum pernah lagi makan pulut sekaya camni. Mesti sedap 🤤