Monday, September 24, 2018

Resepi Sambal Kerang menggunakan Stir Fryer



Ada perempuan suka buat roti perlukan bread maker.. Ada perempuan suka eat clean dan tak suka makanan berminyak, perlukan air fryer.. Saya pula hobi suka masak2 lauk. Nak yang cepat, mudah dan senang. So saya perlukan Stir Fryer ni. Senang sangat sebab time boleh diadjust dan paling penting ada pengacau automatik.

Contohnya haritu masak kuew tiaw goreng, campak2 je bahan dalam stir fryer, tinggal naik atas mandi, turun dah siap masak.

Pagi tadi pula masak sambal kerang, walaupun pecah minyak 5 kali, tapi langsung sambal tak tembak keluar dari periuk. Boleh refer video cam mana nak masak sambal guna stir fryer. Memang gadget dapur yang ni umpama ada helper sorang.
Pagi tadi ada yang tanya, macam best je stir fryer ni, hanya utk menu fryer je ke?

Eh tak lah.. Menu2 utk pan fry, saute, toast & braise pum boleh digunakan juga.

Ada yang tanya mahal tak kak ayu? Saya beli masa Lazada buat sale 9.9. Harga RM210 termasuk delivery. Tak sampaj 24 jam, eh eh dah sampai depan office. So recommended.

Ada yang tanya juga. Tak hangit ke kak ayu? Setakat 2 kali guna ni tak hangit lagi. Yang penting pandai adjust time. Boleh refer buku resepi yang diberi sekali.

Ok. Sekarang saya happy sebab dah ada helper baru didapur 😍😍.. Moga persoalan terjawab dan perkongsian bermanfaat.



See, cantik kejadian sambalnya...
Nak pecah minyak berapa puluh kali pun boleh kalau cenggini..janji dapur tak kotor kan..


Nasi lemak pandan..
Eh bukan semua nasi lemak letak daun pandan ke? Hahaha..


Full set cukup lengkap...
Kini saya tak perlu lap2 dapur lagi lepas masak sambal...dengan stir fryer...memang easy peasy..recommeded untuk semua perempuan dan ibu-ibu..

Oh ya ada yang tanya senang tak nak cuci stir fryer ni? Senang je...tak yah buka2 bagai..just lap je dengan tisu dulu sambal2 yang memercik kat penutup tu, then guna tuala lembap untuk lap sehingga bersih. Pastikan kering betul2 dulu, baru tutup penutupnya.

:::Setiap penulisan sekadar ingin berkongsi saat-saat kemanisan, ilmu, info atau pengajaran yang diperoleh dalam menjalani kehidupan sementara menuju ke Alam yang kekal. Mohon maaf andai kata setiap bait-bait penulisan mencetuskan perasaan iri hati, riak atau ketidaksempurnaan. Sesungguhnya saya juga tidak lari dari sebarang kesilapan sebagai Khalifah Allah di muka bumi ini. Maafkan saya sekali lagi:::

1 comment:

Unknown said...

menarik ni stir fryer.. saya cari di shopee & lazada tak jumpa pulak