Friday, June 5, 2020

Resepi Roti Puri


Ni resepi pertama kali yang saya buat dengan anak2 dara masa puasa haritu.
Walaupun dah banyak kali makan Roti Puri ni termasuk lah kat Brunei (diaorg panggil Roti Tumpi), tapi asbab PKP ni lah baru rajin nak mencubanya. Hihi...nasib baik menjadi dan sedap.

Memang agak lenguh bahu nak siapkan 20 biji Roti Puri ni sebab kena menggelek dan menggoreng satu-satu. Bab menguli beres sebab masuk je dalam Breadmaker.

Macam2 rupa ada hah.
Yang flawless, yang ada whitehead blackhead, yang ada jerawat batu dan macam2 rupa lagi..
Pilih2 nak makan yang mana..
Cicah pula dengan Kari Ayam, memang paduuuuuu....


Resepi ni saya ambil dari Facebook. 
Kredit Resepi  -  Mazwani Mohamed

    Resepi Roti Puri

Bahan-bahan:

2 cawan tepung gandum
1 sudu kecil yis
1 sudu kecil gula
3 sudu besar minyak masak
1/2 sudu kecil garam
3/4 cawan air panas

Cara-caranya:

1. Gaulkan kesemua bahan-bahan diatas kecuali air panas.
2. Kemudian masukkan air panas sedikit demi sedikit. 
Gaul rata hingga adunan tidak melekat ditangan.
(Saya guna breadmaker.)
3. Kemudian bulat-bulatkan. Perap selama 15 minit.
4. Setelah adunan kembang, lenyekkan dengan penggelek.
5. Panaskan minyak, dan goreng sehingga kembang.



Ni saya ada sertakan video sikit untuk rujukan.

Selamat Mencuba.




:::Setiap penulisan sekadar ingin berkongsi saat-saat kemanisan, ilmu, info atau pengajaran yang diperoleh dalam menjalani kehidupan sementara menuju ke Alam yang kekal. Mohon maaf andai kata setiap bait-bait penulisan mencetuskan perasaan iri hati, riak atau ketidaksempurnaan. Sesungguhnya saya juga tidak lari dari sebarang kesilapan sebagai Khalifah Allah di muka bumi ini. Maafkan saya sekali lagi:::

No comments: