Wednesday, December 11, 2019

Resepi Steak & Western Food

Malam tadi masak western..
Suami nak makan steak..
Saya nak makan salmon..
Anak2 nak makan chicken wings..
Berpeluh juga lah siap sorang satu punya menu..
Mujurnya semua grill2 dan masuk dalam air fryer je..
Jimat tenaga dan masa..


Tunjuk skill ke bang..
Orang lain pakai sarung tangan..
Abang rileks je pegang gitu ya..
Clap clap..


Cheesy Mussel..
Beli Mussel yang fully cook (frozen punya)..
Pastu defrost..
Sapukan sos BBQ atas isi mussel tu..
Then tabur keju dan mix herbs..
Lepas tu bakar lah dalam air fryer kejap...
Nak nampak effect hangit2 kat atas tu, guna burner yang macam ayah damia guna tu..


Striploin steak..
Ayah Damia punya...
Cara masak easy peasy je..
Lumurkan sos BBQ dan perap 1 jam..
Pastu grill lah atas pan dengan sedikit butter..
Agak2 dah separa masak, masukkan pula bawang putih cincang dan drill herb..
Kacau2 sehingga lah steak tadi well done (ayah damia suka well done)..


Ni saya punya..
Salmon grill with lemon sauce..
Ni pun senang nak buat...
Lumurkan salmon dengan sos teppanyaki..
Perap 1 jam..
Then bakar atas frying pan dengan sedikit butter..
Dah separa masak, masukkan bawang putih cincang dan dill herbs..
Saya tak berapa suka garing sangat kalau bakar salmon..
Sebab saya suka rasa juicy2 tu..


Honey mustard Chicken Roll...
Ayyunie punya..
Dia yang pilih sendiri masa ikut saya beli barang2 kat Bens Independent Grocer kat Medini Mall semalam..
Ni beli yang dah siap perap ya..


Smokey BBQ Chicken wings..
Aleesya dan Daim punya...
Sorang satu pinggan..
Ni beli yang dah siap2 perap je...


Nasib baik ada 5 ahli je kat rumah ni..
Lagi ramai, makin berpeluh lah nak siapkan request masing2..
Hihi..



:::Setiap penulisan sekadar ingin berkongsi saat-saat kemanisan, ilmu, info atau pengajaran yang diperoleh dalam menjalani kehidupan sementara menuju ke Alam yang kekal. Mohon maaf andai kata setiap bait-bait penulisan mencetuskan perasaan iri hati, riak atau ketidaksempurnaan. Sesungguhnya saya juga tidak lari dari sebarang kesilapan sebagai Khalifah Allah di muka bumi ini. Maafkan saya sekali lagi:::

2 comments:

AzianKhalil said...

Wah..ni kalau saya boleh kurus nak sediakan lain lain menu setiap sorang....tp lepas makan gemuk balik

Ayu Zarina said...

AzianKhalil- hahaha, yang gemuk balik tu jenuhhhh tu..